Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 2828

Kysy autoista - kysymys 2828

Tapio Ketonen

Kysymys:

Honda Civic Shuttle vm.1986 on toiminut tähän asti kuin Buickki, mutta nyt menopeliin on ilmaantunut kiusallinen ongelma. Jos autolla kiihdyttää kovasti, se “tukehtuu” hetken kuluttua ja alkaa nykiä. Vauhti hiipuu kokonaan ellei kaasujalalla etsi oikeaa kohtaa.

Tasaisella vauhdilla auto pelittää pääsääntöisesti ok, mutta esim. ylämäessä saattaa tulla vastaava ongelma kuin kiihdytettäessä. Ongelman vakavuus vaihtelee päivittäin. Joskus auto toimii moitteettomasti ja sitten taas seuraavana se hyytyy kokonaan. Olen kokeillut polttoaineen lisäaineita kosteudenpoistoon, mutta eivät auta. Tyhjäkäynti on ok, samoin jos kaasuttelee vapaalla.

Käynnistyksen suhteen ei ole ollut ongelmia, lähtee käyntiin kovimmillakin pakkasilla. Pitääkö vanha ystävä viedä lopetukseen vai vieläkö sille voisi antaa jonkun piristysruiskeen?

Näytä vastaus

Vastaus:

Muistaakseni tuon ajan Hondissakin oli kaksikurkkuinen kaasutin. Ongelma liittynee siihen kakkoskurkkuun, sen suutin tai seoosputki lienee tukossa. Kun kakkosläppää avataan, seos menee liian laihalle, ja siitä seuraa kakistelua.

Normaalissa ajossa eli kevyemmällä kuomituksella ajetaan yleensä vain ykköskurkun turvin. Lisäteho tulee sieltä toisesta torvesta. Kaasutin siis kaivannee ainakin puhdistusta.

Julkaistu: 17.1.2004

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.