Autot ja liikenne
Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 2426

Kysy autoista - kysymys 2426

Tapio Ketonen

Kysymys:

Minulla on VW Transporter -76. Kun painoin kytkimen alas, tuntui että vaijeri meni poikki ja sen jälkeen ei vaihteita saanut sisään. Katsoin jälkeen päin että onko vaijeri poikki, mutta se ei ollut. Kiristin sen sitten niin paljon kuin pystyi, mutta ei kuitenkaan saa vaihteita päälle kuin silloin kun auto ei käy, ja silloin ei edes tarvitse käyttää kytkintä.

Kytkin ottaa minusta vasta puolesta välistä mutta ei kuitenkaan vaiteet mee sisään. Missä vika voi olla? Ja mitä tehdä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Arvelen, että kytkinasetelma tai irrotusrengas on pettänyt. Muistaakseni tuon mallin VW:ssä on vielä kytkinasetelmassa irrotusrengas, joka on asetelmassa kiinni kolmella käpälällä. Käpälien ulkopäissä on ruuvit, joilla vedetään asetelman painelevy irti kytkinlevystä, kun kytkintä painetaan ja painelaakeri työntää irrotusrengasta sisään eli moottoriin päin.

Tuon mallin Transporterissa kytkimen korjaaminen on suhteellisen helppoa. Perä täytyy nostaa riittävän korkealle, että moottori mahtuu tulemaan perän alitse taaksepäin. Tarvitaan myös riittävän korkealle nostava nosturi, jolla moottorin voi laskea alas.

Muuten moottorin irrottaminen on helppoa. Akun miinusnapa irti, kaasuvaijeri, sähköjohdot ja bensaputki irti moottorista (bensaputki pitää tulpata, koska säiliö on korkeammalla kuin bensapumppu). Työtä helpottaa, jos irrottaa moottorissa takana olevan pohjapellin. Sitten vielä takaa poikittaisen takatuen ruuvit irti korista ja mutterit irti neljästä pultista, jotka kiinnittävät moottorin vaihteistoon. Irrotus onnistuu alle kymmenessä minuutissa, eikä kiinniyskään vie paljon pitempään (kokemusta on)!

Julkaistu: 22.9.2003

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.