Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 2424

Kysy autoista - kysymys 2424

Tapio Ketonen

Kysymys:

Nykyisten ruiskumoottorien virittämisessä on ECU-yksikön tai sen sisältämän “lastun” modifioiminen olennaista. Voiko tietyn automallin sporttisemman version ECU:n tai lastun suoraan vaihtaa matalampiviritteisen moottorin yhteyteen? Itselläni olisi kyseessä Nissan Primera 2.0 GT stä 1.6 l monipisteruiskukoneeseen.

Mistä löytäisin sivuston, jossa olisi tietoa eri automallien käyttämistä moottorinohjauslaitteista?

Näytä vastaus

Vastaus:

ECU:n tai lastun vaihtaminen tuskin käy aivan noin vain. Ainakin asiasta pitäisi olla tarkempaa tietoa, ennenkuin sitä kannattaa edes kokeilla. Tuskinpa Primeran erikokoisissa moottoreissa toiminnot ohjautuvat aivan samoilla signaaleilla, eroja voi olla esimerkiksi suuttimien koossa. En tietenkään osaa olla asiasta aivan varma, mutta varoitan umpimähkäisestä kokeilemisesta, voi tulla kalliiksi. Eroa voi myös olla ECU:n kytkennöissä.

Toinen juttu on, että ahtamattoman moottorin lastuvirityksellä ei saada kovinkaan ihmeellisiä asioita aikaan. Jos toisin olisi, tuskinpa sitä olisi Ajoneuvohallintokeskus ilman muutoskatsastusta sallinut. Turbomoottorissahan lastuviritys rinnastetaan moottorin vaihtoon, joten käytännössä se tekee autosta laittoman.

Sivustojen löytämisessä auttavat hakukoneet. Laitapa johonkin hakukoneeseen vaikkapa sana lastuviritys, virityslastu, chip-tuning tai chiptuning taikka sitten erikseen kirjoitettuna +chip +tuning (plussat määrittävät haussa, että molempien sanojen pitää esiintyä, ei vain toisen).

Hakukoneita löytyy useita, tässä tunnetuimmat: GoogleIhmemaawww.suomi24.fiMSN HakuSoneraplazasuomalainen AltaVistaenglanninkielinen AltaVista

Julkaistu: 22.9.2003

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.