Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 2164

Kysy autoista - kysymys 2164

Tapio Ketonen

Kysymys:

Hei! Audi 100:ssa on jakopään hihnan vaihtoväliksi ilmoitettu 90 000 km. Muun huollon yhteydessä huoltomies katsoi hihnaa, joka on vaihdettu 40 000 km sitten, ja totesi, että hihna kannattaisi vaihtaa. Hihnan hampaat eivät kuulemma ulottuneet enää kunnolla pyörän uriin. Hihna ja kiristysrulla ovat tarvikeosia. Onko laadussa noin valtavat erot. Kannattaako ostaa jatkossa vain alkuperäisiä osia näin tärkeisiin paikkoihin.

Näytä vastaus

Vastaus:

Käsite “tarvikeosa” on aika epämääräinen. Valmistajia on monta, ja varmasti tuotteiden laadussa on eroja. Autotehtaat eivät koskaan valmista itse tuollaisia osia kuin esimerkiksi hammashihnat tai niiden kiristysrullat, ne tulevat aina alihankkijoilta eli hienommin sanottuna osatoimittajilta.

On tietenkin selvää, että jos “tarvikeosana” hankitaan osa, jota sama valmistaja myy myös autotehtaalle, laadussa ei ole eroa. Mutta jos osa on ns. jäljitelmäosa, laadusta ei ole mitään takeita. Osissa on yleensä merkittynä valmistajan nimi, ongelma vain on se, että kaikki eivät välttämättä tunne näitä nimiä, esimerkiksi suuren hammashihnavalmistajan nimi Gates ei sano monille autoilijoille yhtään mitään. Jos valmistajan nimeä ei ole lainkaan, tällöin on yleensä kyseessä epämääräinen tuote.

Julkaistu: 30.6.2003

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.