Kysy autoista - kysymys 2047
Kysy autoista - kysymys 2047
Tapio Ketonen
Kysymys:
Aurauskulma? Ennen takavetosen piti aurata ja etuvetosen harittaa. Nykyään ainakin joidenkin etuvetoisten pitää aurata. Osaatko selittää niin että maallikkokin ymmärtää? (kait se riippuu jotenkin rattaan kiinnityksestä tai veto-/kiinnityspisteen välisestä erosta!).
Vastaus:
Enpä osaa noista ohjauskulmien salaisuuksista sanoa sen enempää kuin että ilmeisesti auraus- tai harituskulmilla varaudutaan siihen, että kun veto pannaan päälle, kumihelat antavat hieman periksi ja auraus- tai harituskulma muuttuu.
Entiseen aikaan etuvetoisissa(kin) oli käytössä positiivinen olkapoikkeama, eli pyörän keskilinja oli ulompana kuin kääntö- eli olka-akselilinjan jatkeen kosketuspiste tien pinnassa. Tällöin vedätys kampesi pyöriä edestä kapeammalle. Nyt jo pitkään on käytetty negatiivista olkapoikkeamaa, keskilinja on tuota kääntölinjan jatketta sisempänä. Tällöin vedätys kampeaa pyöriä edestä leveämmälle. Nämä liikkeet ovat kuitenkin hyvin pieniä.
Kysy ja asiantuntijamme vastaavat
Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.