Autot ja liikenne
Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 165

Kysy autoista - kysymys 165

Tapio Ketonen

Kysymys:

Kerropa, mitä korjataan, nimittäin taas nykii. Minulla on muuten hyvässsä kunnossa oleva Kadett -84, 1.2 S ajettu 180 000 km mutta sitä vaivaa nykiminensilloin kun se sille päälle sattuu. Erityisesti silloin kun ajetaan ylämäkeä tai kiihdytetään. Ko vian takia on tulpan johdot vaihdettu, puola vaihdettu, kaasuttimen tiivisteet vaihdettu, katkojan kärkiä säädetty monta kertaa, sytytystä säädetty. Toisinaan se tekee vielä sen, että että sammuu heti kun laitan kierroksia. Bensaa kuluu tommoset 7.3 l sekalaisella ajolla, joten siltä osin kai ihan kunnossa. Ajan 3000 km vuodessa. Onko toivoton tilanne, ymmärtääkö kukaan.

Näytä vastaus

Vastaus:

Oireet viittaavat vahvasti siihen, että kone menee liian laihalle, kun kaasua painetaan. Kaasarista pitäisi ehkä tarkastaa kiihdytyspumpun toiminta, kenties myös bensakanavissa, suuttimessa (vai oliko siinä kaksikurkkuinen?) tai seosputkessa saattaa olla sakkaa tai liikkuvia roskia. Jos vielä Opelien tyyppivika eli virranjakajan alipainesäätimen puhki mennyt kalvo on vaihdettu, niin kyllähän koneen pitäisi käydä. Niin, ja voihan se kone saada ylimääräistä ilmaa myös jarrutehostimen kautta. Ei ole mahdotonta, että tehostimenkin kalvo vuotaisi.

Julkaistu: 9.9.2002

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.