Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 1421

Kysy autoista - kysymys 1421

Tapio Ketonen

Kysymys:

Usein koeajoissa tai vertailuissa ihastellaan, kuinka moottori vetää viitosvaihteella jo kaupunkinopeudessa ja auto on siten helppo ajettava. Toisaalta esim. dieselvertailussa marras-2002 s.74 todetaan tällaisen ajotavan olevan moottorille ja vaihteistolle vähemmän suositeltavaa. Mitenkä tämä asia pitäisi ymmärtää? Hannu M

Näytä vastaus

Vastaus:

Mittauksissa etsitään aina suorituskyvyn äärirajoja. Eihän autoa normaaliajossa kiihdytetäkään siten, että kaasu painettaisiin pohjaan jakierrokset vedettäisiin aina punaisen rajalle. Mittauksissa on kuitenkin etsittävä niitä rajoja, koska halutaan selvittää auton todelliset kyvyt.

Mittaus on kuitenkin aina ajallisesti erittäin lyhyt tapahtuma. Näin ollen lyhytaikaisella, tavallista suuremmalla rasituksella ei ole käytännön merkitystä auton kestävyyden kannalta. Sen sijaan jos normaaleissa ajotavoissa on vääriä tottumuksia, esimerkiksi liian suurella vaihteella vedättämistä, tämä voi aikaa myöten aiheuttaa vaurioita.

Etenkin dieseleillä jatkuva kovin pienillä kierroksilla vedättäminen on vahingollista, koska moottorin käynti on värähtelevää, jokainen työtahti tuntuu voimansiirrossa omana potkunaan.

Aikanaan esimerkiksi ensimmäisissä Toyota Hiacen viisivaihteisissa dieseleissä viitosen laakerointi oli juuri tästä syystä lyhytikäinen. Samasta syystä myös Mitsubishi Pajeroiden vaihteistot vaurioituivat, ennen kuin autoon ryhdyttiin asentamaan astetta järeämpiä vaihteistoja.

Julkaistu: 28.11.2002

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.