Tuulilasi

Kestotesti valinnat

Kestotesti valinnat

Tapio Ketonen

Kysymys:

Tuulilasi on muuten hyvä autolehti,mutta yksi asia ihmetyttää.Kuka valitsee teidän kestotestiin pääsevät autot Oletteko laskeneet miten monta Volkswagen yhtymän autoja teillä on ollut kestotestissä viimeisten vuosien aikana.Kuitenkin näissä autoissa on täysin samaa tekniikkaa.Se on aivan kuin samaa autoa testaisitte.

Tuntuu että Volkwagen Golf pääsee kestotestiin vaikka on joku aivan vähäinen muutos.Nytkin telllä oli kolme V.A.G.autoa yhtäaikaa testissä,eli Volksvagen Golf, Skoda Octavia ja Audi A3.Millähän perusteella Audikin tuohon pääsi,vaikka on jo vanha mallikin.Kyllä niitä Skodiakin on testattu.Ensi numerossa on täydellinen testi taas Golfista,vaikka on vain korotettu painos tavallisesta Golfista.

Sitten on sellaisia automerkkejä,joita ei testata olleenkaan,kuten vaikka Mitsubishin mallit esin ASX tai vaikkapa Suzukin uusi Crosover j monia muita.Yleensä valitsette vielä farmarimallinja dieselmoottorilla.Kaikki ei todellakaan halua eikä tarvitse farmaria ja vielä vähemmän dieseliä.

Olette itsekin todenneet että Volkswagen yhtymän autoissa on vikoja,kuten DSG vaihteistossa.jakopään venymistä, tehoton lämmityslaite ja syövät öljyä.Kuitenkin kehutte niitä maasta taivaisiin.Eiköhän nyt ole jo Volkswagen yhtymän autoja kestotestattu tarpeeksi. Nyt tosin oli miellyttävä poikkeus kun otitte mukaan Nissanin uuden maasturin. On sitä odotettukin.Taitaa olla ensimmäinen Citymaasturi kestotestissä.

Näytä vastaus

Vastaus:

VW-konsernin tuotteita on ollut paljon kestotestissä, mutta paljon niitä ostetaankin. Ehkä ne olisi voitu ottaa vähän enemmän eri aikaan. Golf ja Octavia ovat kuitenkin kaksi eniten myytyä automallia, joten ne oli joka tapauksessa pakko ottaa. Ehkä takana on ollut myös toiveajattelua, että jokin niistä paljon puhutuista VW-konsernin autojen vioista sattuisi meidän testiautoomme!

Farmarimallien osuus on useimmilla automalleilla hyvin korkea, monta kertaa se on malleista suosituin. Toyota Aurisin kohdalla se oli sikäli selvä välinta, että Toyotalla ei ollut pitkään aikaan farkkua tässä kokoluokassa.

Dieselien osuus uusista henkilöautoista om viime vuosina ollut noin 38 %, joten kyllä nakuttajiakin ostetaan, ja pitäähän niitä silloin myös testata.

Meillä ei ole Nissanin maasturia testissä. Kestotestissä on Nissan Qashqai, joka on tavallinen etuvetoinen perheauto, toki hieman kolhomman kokoinen. Qashqain kohdalla meillä kävi viimeksi virhe. Emme ottaneet sitä Kestotestiin, koska kauppa lähti todella nihkeästi käyntiin. Totesimme myös auton ominaisuudet suoraan sanoen huonoiksi, joten arvelimme, ettei sellainen auto mene kaupaksi. Toisi kävi, aikaa myöten Qashqain suosio nousi käsittämättömiin mittoihin.

Citymaasturikin meillä on ollut, sellainen oli Toyota RAV4, jonka loppuarvostelu julkaistiin numerossa 16 vuonna 2007.

Valitettavasti meillä ei ole resursseja kestotestata harvinaisempia malleja paitsi silloin, kun niissä on jotakin teknisesti erikoista ja mielenkiintoista. Näitäkin ilmestyy Kestotestiin aina silloin tällöin.

Julkaistu: 2.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.