Tuulilasi

Kemppilukko

Kemppilukko

Tapio Ketonen

Kysymys:

Minulla on 2010 vuoden (~60tkm ajettu) Mitsubishi Lancer RalliArt, jossa on vikaa voimansiirrossa. Ajokki on varustettu nelivedolla (50/50 voimanjako, aktiivinen keskitasauspyörästö ACD), etu- ja takatasauspyörästöjen lukoilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla. Useinpien lähteiden mukaan etutasauspyörästössä on helical-tyyppinen lukko (helical limited slip front differential) ja takana LSD-levylukko (plate-style 1.5-way limited slip differential). ACD:n ohjaukseen käytetään pyörien pyörimisnopeustietoa, ohjauksen kääntökulmaa, kaasupolkimen asentoa, jne.

Takatasauspyörästön toiminta on alkanaut muistuttaa perinteistä “kemppilukkoa”. Tiukoissa käännöksissä sisäkurvin puoleinen takapyörä pyrkii sutimaan. Soralla/hiekalla se sutiikin, mutta puhtaalla ja kuivalla asfaltilla ennemminkin jarruttaa menoa. Reippaalla kaasun käytöllä pyörä sutaisee asfaltillakin 10…20 astetta kerrallaan.Peruuttaessa ja eteenpäin ajaessa oirehtii samalla tavalla. Ei varmasti tee hyvää renkailla, tasauspyörästölle, eikä vetoakseleillekaan. Lisäksi parkkipaikka pyörittelyssä 1-vaihteella ja peruutusvaihteella kaksoiskytkinvaihteiston kytkin luistaa – kuormittuu kytkinlevytkin turhan paljon.

Merkkihuollon tutkimusten mukaan vika on keskitasauspyörästön lukossa, joka syystä tai toisesta on lukittuu täysin. Keskilukon hydraulijärjestelmän öljyt vaihdettiin ja maahantuojalta saatujen ohjeiden mukaisesti auton käytöstä seurataan 1000 km matkan, josko se ajamalla korjaantuisi.Ei ole reilun 300 km matkalla vielä tervehtynyt.

Eikös takatasauspyörästön pitäisi, lukosta huolimatta, sallia pyörimisnopeusero pyörien välilläNostin auton perän pukeille (moottori sammutettuna, keskilukon hydraulipumppu ei pyöri) ja käsin pyörittäessä takapyörät pyörivät ilman huomattavaa vastusta (vastapuolen pyörä eri suuntaan). Eli keski- ja takatasauspyörästöt toimivat normaalisti, kun hydraulijärjestelmässä ei ole painetta. Voiko vika olla pelkästään keskitasauspyörästön aktiivilukossa? Katsoin Speden naisenlogiikkaa-videoita, mutta en valaistunut täysin tasauspyörästöjen toiminnan suhteen.

Sääliksi käy voimansiirtoa ja renkaita. Vaikka suomen tiestö onkin moottoripyörän satulasta katseltuna turhan suoraviivaista, niin silti autoillessa joutuu päivittäin tekemään tiukkoja käännöksiä. Onneksi autossa takuu on voimassa, mutta silti sielua riipoo selvittää vikoja ajamalla. Tiedä mitä vahinkoa 1000 km matkalla ennättää vielä syntyä, jos niin pitkälle pääsee.

Näytä vastaus

Vastaus:

Seuraapas, miten nelivetoinen traktori tai kiinteästi kytkettävällä nelivedolla varustettu pickup käyttäytyy jyrkässä käännöksessä. Nii9ssähän ei ole lainkaan keskitasausta. Kun auto kääntyy, etupyörät kiertävät paljon suurempisäteistä ympyrää, eli ne kulkevat käännyttäessä pitemmän matkan. Etupyörien pitää siis pyöriä takapyöriä nopeammin. Tämän eron keskitassauspyörästö tasoittaa, mutta ellei sitä ole, tai se ei toimi, silloin tuo välttämätön pyörimisnopeuksien tasaus tapahtuu siten, että jokin pyörä luistaa. Yleensä etupää on painavampi, joten etupyörät eivät luista. Niinpä luisto tapahtuu takapyörissä. Traktorissa taas peräpää on painavampi, joten siinä luistaa vähintään toinen etupyörä. 

Suoraan ajettaessakin keskitasausta tarvitaan. Josituksen liikkeiden myötä etu- ja taka-akselien pyörimisnopeudet ja itse asiassa myös vasemman- ja oikeanpuoleisten etu- ja takapyörien pyörimisnopeudet vaihtelevat koko ajan hetkellisesti. Jos voimansiirto ei tätä salli, mekaaninen vastus jarruttaa menoa, pyörät pyrkivät koko ajan joko kiihdyttämään tai jarruttamaan menoa. Tämä tietenkin lisää renkaiden kulumista sekä myös polttonesteen kulutusta.

Oma lukunsa on huonosti toimivan keskitasauspyörästön vaikutus ajettavuuteen. Auton voimanjako ei toimi suunnitellulla tavalla, jos keskitasaus hirttää kiinni.

Tuossa kertomassasi kokeilussa keskitasauspyörästö saattoi olla lukossa, Kun takapyörät pyörivät eri suuntiin, kardaani ei silloin pyöri lainkaan. Kokeilepa vielä siinä pukilla siten, että etupyörät ovat lukittuina, ja pyöritä molempia takapyöriä samaan suuntaan. Jos tämä onnistuu, keskilukko avautuu sentään paineettomana. Kaikkiaan vika on todennäköisesti keskilukon toiminnassa.

Julkaistu: 1.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.