Tuulilasi

Kannentiiviste

Kannentiiviste

Tapio Ketonen

Kysymys:

Minulla on 1,6l FSI touran. Aiemmin omistin 1,4l FSI koneella boran. Boraan sai lisätä jatkuvasti öljyä, ja se oli kuulemma koneen ominaisuus. Nykyiseen koneeseen ei ole tarvinnut lisätä kertaakaan öljyä, mutta sen sijaan jäähdytinnestettä tasaisin välein. Pitäisikö olla huolissaan jäähdytinnesteen häviämisestä. Voiko tämä johtua kannentiivisteen fuskaamisesta, vai onko jäähdytin järjestelmässä vain vuoto? Huolloissa ei mitään vikaa ole löytynyt.

Näytä vastaus

Vastaus:

Aineen katoamattomuuden laki koskee myös jäähdytysnestettä, eli jonnekin se menee. Huolestuttavinta on, jos neste pääsee jotenkin moottorin sisää, sitä voi joutua moottoriöljyn sekaan, ja glykoli heikentää olellisesti öljyn voitelevuutta.

Merkkikorjaamoilla pitäisi olla testiliuskoja, joilla voidaan tutkia, onko öljyn joukkoon päässyt glykolia. Myös öljyntäyttötulpan sisäpinnassa oleva outo töhnä paljastaa, että jotakin on vialla. Tämä testi kannattaa teettää, se varmistaa, ettei ongelma aiheuta vauriovaaraa.

Vuoto voi toki olla jossakin ulkopuolellakin, hyvin pieni vuoto ei aiheuta mitään lammikoita. Ainetta voi tihkua jostakin liitoksesta, ja neste haihtuu pois. Glykolista jää kuitenkin harmaata jäämää, joten aikaa myöten vuotokohdan pitöisi tällä perusteella löytyä.

Julkaistu: 14.8.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.