Apu

Kannattaisiko syödä yksinkertaisemmin? Apu-klinikka vastaa

KuvatFotolia
Julkaistu: 16.3.2021

Kysymys:

Onko joitain ruoka-aineita, joita ei kannattaisi syödä samaan aikaan? Nykyruoissa on usein todella paljon erilaisia ainesosia, mutta onko sellainen hyväksi? Jotkin ruoka-aineethan vaikuttavat ainakin vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen. Takavuosien muotidieetissä ei taas syöty hiilihydraatteja samaan aikaan rasvan ja proteiinin kanssa. Kannattaisiko meidän syödä yksinkertaisemmin?
Näytä vastaus

Vastaus:

Kysyjän pohdinnoissa on varmaankin sinänsä perää, että mitä vähemmän ruokavaliossa on variaatiota, sitä vähemmän ihminen syö – ja silloin onnistuu painonhallinnassa. Jos jättää hiilihydraatit pois ja rajoittaa ruokavalionsa proteiiniin, terveellisen rasvan lähteisiin ja kasviksiin, todennäköisesti laihtuu ja verensokeri laskee, ellei ihan hirveästi mätä rasvaa suuhunsa. Samoin jos jättää hiukankaan rasvaa sisältävät ruoat todella vähiin ja suosii terveellisiä hiilihydraatteja ja proteiinin lähteitä sekä kasviksia, kyllä laihtuu ja kolesteroli ja monet muut arvot kiittävät.
Meidän kannattaisi syödä ruokaa, joka ei ole maultaan liian houkuttelevaa – ei liikaa sokeria, rasvaa tai suolaa – tai liian yltäkylläistä muutenkaan. Kannattaisi siis syödä sellaista ruokaa, mitä ravitsemussuositukset ovat aina kannustaneet syömään. Sehän on loppujen lopuksi melko yksinkertaista ruokaa, ja ainakin siinä mielessä kysyjä on oikeassa.
Tätä kompleksista aihetta voi lähestyä monista muistakin näkökulmista. Rasvan ja sokerin sekä mahdollisesti vielä suolamurun yhdistelmä tutkitusti houkuttelee meitä ihmisiä ja siten myös lihottaa liiallisesti käytettynä. Tällaisia herkullisia yhdistelmiä voisivat olla esimerkiksi suolainen kinuskijäätelö, ohukaiset hillolla ja kermavaahdolla sekä pähkinät, jotka on kuorrutettu hunajalla ja suolalla. Tällaisia herkkuja ei tosiaan kannata kovin paljon syödä. Ihmisen makuaisti on perso nimenomaan makean ja rasvan yhdistelmälle, eikä kyse ole vain sokerista, vaikka suklaastakin usein niin väitetään. Maitosuklaan (100 g) kaloreista yli puolet (300 kcal) tulee rasvasta ja selvästi alle puolet (200 kcal) sokerista.
Sen sijaan elintarvikkeiden lisäaineet ja niiden vuoksi ”monimutkaiset” nykyruoat eivät ole itsessään pahasta, eivätkä ne saa aineenvaihduntaa millään erityisellä tavalla sekaisin. Tällaiset väitteet perustuvat pitkälti netin syövereiden satuihin. Elintarvike­teollisuus hakee lisä­aineilla yleensä entistä kiihottavampia makuvivahteita, suussa sulavia tai rouskuvia ihanaisia rakenteita tai säilyvyyttä. Silloin kun lisäaineet onnistuvat tekemään jostain ruoasta maultaan kiihottavaa, niiden voidaan katsoa aiheuttavan ongelmia – nimenomaan siksi, että pidämme ruokaa niin ihanana. Syy ei ole se, että lisäaineet tekisivät erityisen pahaa jälkeä elimistössämme.
Nykyisin puhutaan usein ultraprosessoiduista ruoista. Käsitettä viljellään erityisesti Amerikassa, ja sillä tarkoitetaan teollisesti pitkälle käsiteltyjä ja lisäaineita sisältäviä tuotteita. Ne ovat usein myös hyvin maukkaita, kaloripitoisia sekä helposti ja nopeasti syötäviä. Uskon vahvasti, että niiden runsas kulutus on terveydelle haitallista, mutta ei niinkään lisäaine­vaikutusten tai prosessoinnin vuoksi. Syy on se, että ruokien ravintosisältö on todella heikko mutta samalla ne hivelevät makunystyröitä. Ultraprosessoidussa ruoassa on paljon tyydyttynyttä rasvaa, höttöhiilareita, suolaa ja lisättyä sokeria mutta vähän kasviksia, kuitua ja proteiinia. Se on juuri sellaista ruokaa, jota olemme aina kehottaneet välttämään tai ainakin rajoittamaan.
Vitamiinien, mineraalien ja hivenaineiden imeytyminen on ihan uskomaton soppa. Mitä enemmän asiasta tietää, sen sekavammaksi menee. Tavallisessa kotiruoassa, luomuruoassa tai missä tahansa ruoka-aineessa on sekaisin ja osin toisiaan vastaan kilpailemassa kymmeniä vitamiineja, hivenaineita ja mineraaleja. Toki voidaan sanoa, että esimerkiksi raudan puutteesta kärsivän kannattaa syödä aterialla tai rautalisän kanssa jotain C-vitamiinipitoista, esimerkiksi appelsiinia tai mustaherukkaa, koska C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä.
Ei kuitenkaan kannata lähteä miettimään kaikkien ravintoaineiden vaikutusta toisiinsa, koska lähtökohtaisesti useimmat ravintoaineet imeytyvät riittävän hyvin, olivat ne millaisena kombinaationa tahansa. Sitä paitsi kaikkien ravintoaineiden, kuten vaikkapa jodin, selee­nin, kalsiumin tai raudan, saannissa ei ole hyväksi tavoitella mahdollisimman maksimaalista määrää. Liika on elimistölle haitaksi myös ravintoaineissa.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.