Tuulilasi

Kaksoiskytkentävaihteiston toiminta liikkeellelähtö ja pysähtymistilanteissa

Kaksoiskytkentävaihteiston toiminta liikkeellelähtö ja pysähtymistilanteissa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Kaksoiskytkentä vaihteiston toiminta on muuten aika selvä mutta, se liikkeelle lähtö ja pysähtyminen. Jos siinä ei ole momentinmuunninta ja pysähtyy esim. liikennevaloissa, jarrua painamalla pitää auton paikallaan mikä silloin luistaa ja kuinka kauan näin voi tehdä.

Eri autolehtiä lukiessa on saanut käsityksen että kuusivaihteinen kaksoiskytkentä vaihteisto lisää polttoaineen kulutusta ja seitsemänvaihteinen vähentää, kuinka mahtaa olla

Näytä vastaus

Vastaus:

Kaksoiskytkinvaihteisto toimii aivan kuin tavallinen, yhdellä kytkimellä toimiva vaihteisto. Eli kun kytkin on auki, voima ei kulje. Mikään ei luista, mutta tietenkin kytkimen painaminen rasittaa kytkimen painelaakeria ja kampiakselin päittäislaakerointia. Periaatteessa tietenkin pitempien paussien ajaksi vaihteen voisi laittaa vapaalle myös DSG-vaihteistossa, mutta ei se aivan välttämätöntä ole. Ei moottori tai painelaakeri rikkoudu, vaikka sitä jonkin aikaa käytettäisiinkin kytkin pohjassa.

Saksassa olen nähnyt liikennevaloissa kylttejä, joihin syttyy kehotus sammuttaa moottori odottelun ajaksi. Se on ihan hyvä tapa, mikäli odottelua riittää minuuttitolkulla. Suomessa ei tällaisiin tilanteisiin kuitenkaan joudu kovin usein.

Vaihteiden lukumäärä ja kulutus eivät riipu toisistaan. Automaattisesti toimivassa DSG-vaihteistossa ohjelmointi tai mahdollinen vaihtamisohjelman valinta voivat vaikuttaa kaupunkikulutukseen, maantiellä asian ratkaisee lähinnä suurimman vaihteen kokonaisvälityssuhde.

Julkaistu: 27.10.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.