Tuulilasi

Jousittamaton vs. Jousitettu massa

Jousittamaton vs. Jousitettu massa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Netistä löytyy paljon ristiriitaista tietoa jousittamattoman massan vaikutuksesta kiihtyvyyteen. Osa väittää että kilo renkaassa lisää vastaa kymmentä kiloa takakontissa, osa arvioista on huomattavasti konservatiivisempia. Onko Ketosella tarkempaa tietoutta? Päteekö sama ilmiö vetäviin ja vapaina pyöriviin renkaisiin?

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuossahan ei ole jousituksella mitään tekemistä vaan sillä, että pyörän suurempi massa vaikuttaa kahdella tavalla. Ensinnäkin se pitää saada kiihtymään, ja tällöin se vaikuttaa aivan samoin kuin kontissa oleva lisäpaino. Lisäksi se pitää saada pyörimään, ja ässä astuu kuvaan mukaan kappaleen hitaus eli inertia. Jos suurempi massa johtuu renkaasta, eli lisämassa on renkaan kehällä, silloin se periaatteessa vastustaa pyörimisnopeuden lisäämistä eli siis hidastaa kiihtyvyyttä. Jos lisämassa on pisteen muotoisena akselin keskiön kohdalla, silloin tuo hidastusvaikutus on hyvin vähäinen.

Käytännössä tuo inertia taitaa astua kuvaan vasta noissa rajuimmissa kiihdytysautoissa. Niin kauan kuin puhutaan siviilikäytön ajokeista, pyörimisnopeus kasvaa sen verran verkkaisesti, ettei tuota eroa taida pystyä mitenkään mittaamaan.

Julkaistu: 23.4.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.