Tuulilasi

Jakopääongelmat

Jakopääongelmat

Tapio Ketonen

Kysymys:

Kuinka on mahdollista,että nämä jakopään kestävyysongelmat on nykyisin yleisempiä kuin ennen? Luulisi ketjut sentään kestävän,mutta ei. Tiedän monta tapausta,joissa on ketju löystynyt ja alkaa ääntelemään. Esim, turbo C4 citikka vm.2010 ajettu 23 000km ja jakopää rallatti huolella. Onneksi meni takuuseen. Ja sen jälkeen vaihtoon,mutta ei lupaavalta kuulosta tämäkään skodan 1,2tsi. kyllä rämisee uhkaavasti kun kylmänä käynnistää. Ei voi olla tehtaankaan etu tehdä huonompaa laatua. Mistä on kyse?

Näytä vastaus

Vastaus:

Skodan ketju on syytä viedä remonttiin, noita VW-konsernin moottoreita on takuun ja tuotevastuun piikkiin laitettu kuntoon aika paljon.

Lähtökohtainen ongelma on, että osia pyritään tekemään halvalla. Joskus riskinotto onnistuu, joskus ei. Liian pienet varmuuskertoimet mitoituksissa voivat tuottaa ongelmia. VW:n jakoketjuongelmien syyksi on kerrottu ketjulenkkien reikien prässääminen tylsillä työkaluilla, jäysteet aiheuttavat ylimääräistä kulumista. Mutta on rakenteessa muutakin vikaa, kiristimestä puuttuu löystymisen estävä räikkämekanismi, ja ketju pääsee löystymään liiaksi.

Eli kyse on siitä, että valmistajat yrittävät säästää materiaalikustannuksissa. Aina se ei onnistu.

Julkaistu: 4.3.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.