Autot ja liikenne
Tuulilasi

Jäähdytysnesteen jäätymisen estäminen

Jäähdytysnesteen jäätymisen estäminen

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mitenkä esim. Toyotassa on toteutettu moottorin pakkasproppujen puuttumisen korvaaminen niin ettei moottorilohko halkea jos jäähdytysneste pääsee jäätymään?

Näytä vastaus

Vastaus:

Varsinaisesti pakkasproppuja ei ole laitettu moottoreihin jäätymisen varalta vaan valuteknisistä syistä. Niiden avulla on saatu sylinteriryhmän valaminen toteutettua halutulla tavalla. Valutekniikan kehittyminen on jättänyt proput pois useista moottoreista.

Pakkaspropuista ei välttämättä ole apua, jos moottorissa on raakaa vettä. Jos vesi jäätyy, se laajenee, ja tässä laajenemisessa piilee valtava voima. Jäätyvää vettä on kaytetty mm. kallion louhimiseen. Moottoreissa ei kuitenkaan enää vuosikymmeniin  ole käytetty pelkkää vettä, yleensä jäähdyttysjärjestelmässä on pakkasnestettä. Vanhemmissa moottoreissa se on etyleeniglykolia, uudemmissa on käytössä propyleeniglykoli, joka yleensä punaista tai oranssia.

Etyleeniglykolin ja veden seos kestää juoksevana noin -45 asteeseen saakka, jos seos on 1:1, eli molempia on saman verran. Jos pakkaskestävyys on pienempi, esimerkiksi 20-25 astetta, ei 30 asteen pakkanen kuitenkaan riko moottoria eikä muitakaan jäähdytysjärjestelmän osia. Seos vain muuttuu hyhmäksi, joka ei kierrä.

Tämä sinänsä on hankala asia, sillä jäähdytysnesteen tehtävä on siirtää lämpöä pois moottorin kuumista osista eli mm. sylinterinkannesta ja sylinterien ympäriltä. Jos neste ei pääsekään kiertämään, näissä paikoissa oleva neste kuumenee ja alkaa lopulta kiehua. Sitten paine ajaa nesteen ulos järjestelmästä.

Jos ajamista jatketaan, lopulta moottori ylikuumenee oikein kunnolla, jolloin seurauksena on ylikuumeneminen ja kiinnileikkaaminen.

Liian laihaksi jääneen nesteen hyydyttämän jäähdytysjärjestelmän sulattaminen kovalla pakkasella on hankala homma. Varsinkin lämmityslaitteen saaminen toimintakuntoon on kovin vaikeaa, sillä lämpö johtuu lämmityslaitteen lämmönvaihdinkennolle erittäin huonosti. Paras keino on viedä auto lämpimään tilaan. Siellä lämmityslaitteen oma puhallin siirtää nopeasti lämpöä kennolle.

Julkaistu: 11.2.2010

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.