Tuulilasi

Insignian moottoripäivitys vie autoa taloudellisempaan suuntaan

Insignian moottoripäivitys vie autoa taloudellisempaan suuntaan

Tapio Ketonen

Kysymys:

Uusi Opel Insignia. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nykyisen malliston 2.2-moottori korvataan 2.0-moottorilla arvatenkin vastaavalla n. 110 kW-teholla. Onko tähän mitään erityistä syytä, sillä tämä 2.2-han on ketjukone ja lisäksi ainoa joka on tiivis ja pitää öljyt sisällään. Kokemus puhuu, sillä olen ajanut Opeleilla vuodesta -84 lähtien.

Näytä vastaus

Vastaus:

Se 2,2-litrainen alkaa ajo olla aika vanha konstruktio, eikä sitä ainakaan voi väittää taloudelliseksi. Vapaasti hengittävänä ja epäsuoralla suihkutuksella varustettuna sitä ei ole enää vuosikausiin ollut Opelin ohjelmassa. Fiat Cromastakin se poistui viime syksynä esitellyssä faceliftissä.

Tehoa saattaa uudessa moottorissa olla enemmäkin, kaksilitraiselle tuo 110 kW ei tänä päivänä ole mikään huippulukema. Mutta eiköhän tuo syksyn mittaan selviä tarkemmin.

Julkaistu: 19.5.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.