Tuulilasi

Helmakotelot ruostuvat sisältä päin

Helmakotelot ruostuvat sisältä päin

Tapio Ketonen

Kysymys:

Miten ruostuminen pitäisi pysäyttää/ korjata?Viime talvena laitoin kotelosuoja-aine ruiskulla tinnerillä ohennettua noveroxia koteloihin ja sen kuivuttua kotelo-ainetta perään. Nyt ois toisessakin autossa sama homma oisko tuo sama keino hyvä?

Näytä vastaus

Vastaus:

En sitten oikein tiedä, onko siitä Noveroxista koteloissa mitään hyötyä. Kyseessähän on ns. ruosteenmuuntoaine, joka muuntaa ruosteen kovemmaksi. Sen päällehän voi maalatakin, joten sitä käytetään ns. pikafiksauksissa. Itse tutkisin, onko koteloissa irtainta ruostetta ja yrittäisin poistaa sitä jollakin keinolla, esimerkiksi paineilmalla.

Sen sijaan kotelosuoja-aine on koteloihin juuri oikeaa tavaraa. Jo yksikin ruiskutuskerta tekee sinne yleensä riittävän kalvon. Ruosteeneston tarkoituksenahan on estää ilman hapen pääsy suojaamattomiin pelteihin. Aineen tärkein ominaisuus on kyky muodostaa ilmatiivis suojakalvo. Aineen ohentaminen ensimmäistä ruiskutuskertaa varten voisi olla hyvä ajatus, tällöin sen tunkeutuvuus rakoihin paranisi, ja raoissahan se ruoste piilee. Koteloiden kuivuminen vain on hieman hidasta. Alustasuojaamoissa on jonkin verran käytössä kuivauslaitteita, jotka puhaltavat ilmaa koteloihin. Sen poistuessa myös haihtuvat liuottimet poistuvat koteloista nopeammin.

Julkaistu: 2.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.