Tuulilasi

Ford mondeo mk3 tdci vian etsintä.

Ford mondeo mk3 tdci vian etsintä.

Tapio Ketonen

Kysymys:

Ostin toissa kesänä 2004 vuosimallia olevan 2.0 tdci mondeon jolla oli siihen mennessä ajettu n.250 000 km ja auto toimi hyvin viime syksyyn asti jolloin ongelmat alkoivat. Ideoita vian etsimiseen lähinnä tässä haen, koska alkaa olemaan oma pää jumissa ja ideoista tyhjä. Eli ongelma autossa oli talvella se, että kesken ajon syttyi vilkkumaan hehkun merkkivalo ja se vilkkui kunnes painoi reilummin kaasua ja auto sammui tai vaihtoehtoisesti käynnisti auton uudestaan niin silloin se hävisi.

Autoon tehdyt asiat ja testit:

-Ensiksi hommasin obd2-lukijan jollai saimme irti vikakoodin p0251 (joka meinaa yleisesti polttoainejärjestelmä vikaa/häiriötä)

-Vaihdettu polttoainesuodatin (vanhasta tarkistimme ettei ole metallihiukkasia sen sisällä etteivät ole ironneet korkeapainepumpusta ja vanha suodatin oli erittäin siistissä kunnossa yleisestikkin), vaihdettu uusi nokka-akselin asentotunnistin (harmaa parempi versio), testattu kampiakselin asentotunnistin, egr ja imusarja putsattu noesta ja turbon sekä imusarjan ja yleisesti tarkistettu kaikki letkut (ei vuotoja eikä halkeamia missään)

-tein paljon testiajoja ja testasin, ettei korkeapainepumpussa ole vikaa/häiriötä auton sammumis hetkellä ja pumpun paineet ovat loistavat (tyhjäkäynti n. 250 bar ja kaasu pohjassa kiihdyttäessä n.1500 bar) ja paine katoaa vasta kun auto on sammunut. Joten totesimme ettei vika ole polttoainepumpussa.

- sitten tehtiin suutinten ohivuototesti jossa tuloksena oli paljon vuotoa joten vaihdoimme kaikki uudet suuttimet (4kpl) ja ohjelmoimme ne.

- sen jälkeen hehkun valon vilkkuminen loppui kokonaan ja vikakoodi hävisi pysyvästi, auto kävi hyvin ja liikkui hyvin, mutta auto oli tavallaan tehoton ja korkeakulutuksinen (kaupunkiajossa 12 l/100km ja maantieajossa n.8-9 l/100km ja osto hetkellä vastaavat 8-9 l ja 5-6 l)

-Tämän jälkeen ajoin n. 8000-9000 km uusilla suuttimilla ja sitten kyllästyin korkeaan kulutukseen ja tehottomuuteen. Otin yhteyttä suutinten myyjään ja sieltä sanottiin että auton moottorinohjausyksikkö tarvinnee päivityksen että uudet suuttimet toimivat kunnolla ohjelmoinnista huolimatta.

- Sitten vein auton merkkihuoltoon jossa päivitettiin uusi ohjelmisto ECU:n ja suutinten koodit siihen. Silloin alkoi uusi ongelma, eli hehkun merkkivalo alkaa vilkkua ennen kun auton edes käynnistää ja autossa ei ole minkäänlaista tehoa mutta kulutus putosi hiukan aiempaan verrattuna. Uusi vikakoodi myös tuli jota ei ollut aiemmin P0611 FUEL INJECTION CONTROL MODULE PERFORMANCE (joka viittaa Mondeoissa yleensä jonkin asteiseen ecu-vikaan tai siihen liittyvään) ja selvitin että 2004 vuosimallista alkaen Mondeoissa FICM ja ECU ovat samassa joten hankin uuden ecun tilalle ja siirsimme siihen vanhan ecun ohjelmiston. Sama vika jatkuu senkin jälkeen.

Ja tänä päivänä olen tilanteessa etten keksi mitä tehdä enää tai missä vika olisi. Joten löytyisikö ideoita, Kiitos  :)

Näytä vastaus

Vastaus:

Jaa-a, on kyllä niin spesiaalia ongelmaa, että tarvitaan jo erityistä Mondeon dieseleiden tuntemusta ja korjaamiskokemusta, että minä nostan kädet pystyyn. Ehkäpä joku lukijoista osaa antaa uusia vinkkejä.

Julkaistu: 27.7.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.