Tuulilasi

Erilaisia sähkönsäästötapoja auton talvilämmityksessä

Erilaisia sähkönsäästötapoja auton talvilämmityksessä

Tapio Ketonen

Kysymys:

onko käyttökokemuksia tai testiä autolämmittimien (sähkö) lohko/sisätila ns EHS m16/c16 termostaateista joita voi pitää kokoajan päällä onko systeemi toimiva ja toteutuuko “luvattu” sähkön säästö verrattuna ajastinohjaukseen

Näytä vastaus

Vastaus:

Testejä ei ole, mutta kyllähän mikä tahansa systeemi säästää sähköä verrattuna siihen, että lämmittimet ovat koko ajan päällä vuorokauden ympäri. Termostaattikytkin soveltuu parhaimmin sellaiselle, jonka pitää olla koko ajan valmiina lähtöön. Jatkuvasti lämpimänä pidettävät moottori ja sisätilat kuitenkin haaskaavat melkoisesti energiaa. Pelkkä termostaattiohjaus ei ainakaan kovalla pakkasella voi vähentää sähkönkulutusta kellokytkimeen verrattuna. Nollakelissä tilanne on toinen.

Jos ajo on hyvin säännöllistä, joka päivä samaan aikaan liikkeelle, niin kellokytkin riittää ja tulee myös halvemmaksi. Sähköä ainakin kuluu vähemmän, sillä lämmitystä ei kannata pitää päällä pitempään kuin kaksi tuntia kerrallaan.

Julkaistu: 24.4.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.