Tuulilasi

EGR

EGR

Tapio Ketonen

Kysymys:

Meillä on “kauppakassina” Honda Civic -02 pensa VTEC eli säätyvillä venttiilin nostajilla. Polttaa vikavaloa ja syynä tuo turhake EGR.Vanhan venan putsaus ei auttanut, vaihdoin uuden, ei auttanut. Sinänsä ei haittaa ajamista, kulkee normaalisti. Ongelma on vikavalon syttyminen ajan myötä, joskus pian, joskus yli 100 km ajettuna.Tuon saa helposti pimeäksi sulakkeen pois käyttämällä tai koodarilla nollaamalla. Ongelma on että milloin vikavalo ilmoittaa oikean vian. Kanava on kannen sisällä eli minun vaikea putsata. Olen kokeillut paineilmaa ja pensalla liotusta, ei auta. Miten tuon saisi kuntoon? Voiko vika olla vaikka ilmamassa-anturissa eli on “yliherkkä”? Joissain autoissa kait ECU tutkailee molempien toimintaa yhdessä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Jos diagnoosilaite ilmoittaa egr:ään liittyvän vikakoodin, niin kyllä se vika aika todennäköisesti on siinä järjestelmässä. Ilmamassamittari on kuitenkin aika lailla erillään pakokaasujen kierrätysjärjestelmästä.

Vikavalon palaminen ei ole ongelma, mutta se on ongelma, että vikavalosta tulee myös vikailmoitus OBD-testiin, ja se estää auton menemisen läpi katsastuksessa. Vika voi olla myös egr-venttiilin ohjauksessa, eli esimerkiksi jossakin liittimessä ECUn ja egr-venttiilin välisissä johdoissa on huono liitos.

Julkaistu: 20.12.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.