Tuulilasi

E10 vastaan e5

E10 vastaan e5

Tapio Ketonen

Kysymys:

En ymmärrä että jotkut tankkaa tuota uutta 95 e10 bensaa kaikki sanoo että on halvempaa mutta ihmiset ei ymmärrä että kulutus nousee joten se on ihan sama jos ottaa kunnon bensaa. Eli 98 .vai mitä mieltä on ketonen tästä. Tutulla meni katalysaattori jäähän kun tankkasi tuota e10 bensaa.

Näytä vastaus

Vastaus:

On tosi ettei 95 E10 bensaa kannata laittaa kaikkiin autoihin. Lähinnä tulevat nyt mieleen dieselit, niihin on syytä tankata dieseliä. Toinen tapaus ovat ne harvat autot, joissa tuo oktaaniluku ei riitä. Tällaisia autoja on todella vähän. Puhe lisäkulutuksesta on täyttä puppua. Silloin aikoinaan kun E10 tuli myyntiin, testasimme asian, emmekä saaneet merkittäviä eroja kulutukseen, ajoimme sitten 95 tai 98-oktaanisella.

Haluaisin todellakin nähdä sen jäähän meneen katalysaattorin. Kyseessä on varmasti maailmansensaatio.

Seurasin huvittuneena asiasta virinnyttä kovaa keskustelua siitä, miten E10 vaurioittaa moottoreita ja tuhoaa kaikkea muutakin autosta. Tuo höpinä on pikkuhiljaa hiipunut. Pyysin silloin ilmoittamaan tapauksista, joissa 95 E10 -bensalla ajaminen olisi vaurioittanut moottoria. Yhtään ilmoitusta ei ole tullut. Kukaan ei liioin ole kertonut, miten se olisi tuhonnut bensaletkuja tai kaasuttimia. Tilanne on sama Saksassa, sieltäkään ei tiedetä yhtään ainutta tapausta, jossa E10 olisi aiheuttanut vaurioita moottorille tai polttonestelaitteille.

Saksassa asiasta nousi silloin muutama vuosi sitten kerrassaan uskomaton hysteria. Hysterian kärjessä oli eräs BMW-teknikko, jonka lausuntoa E10-bensan tuhoisuudesta julistivat kilvan kaikki Saksan sanoma- ja autolehdet. Saksassa E10:n käyttöönotto sujuikin paljon odotettua hitaammin.

Nyt hysteria on jo Saksassakin laantumassa, vaikka edelleenkin monet karttavat uutta bensaa. Sielläkin ollaan havaitsemassa, että bensan etanolipitoisuuden lisääminen viidestä kymmeneen prosenttiin ei ole kovin dramaattinen muutos.

Viimeisin uutinen asiassa on saksalaisen Oldtimer Markt -lehden numerossaan 7/2014 julkaisema tutkimus. Sen mukaan vanhan tyyppinen eE5-bensiini vaikuttaa alumiinikoteloihin ja bensiiniletkuihin selvästi aggressiivisemmin kuin E10. Lehden mukaan asia ei ole kemisteille mikään yllätys, viisiprosenttinen on tehokkaampi liuottamaan kuin kymmenprosenttinen. Oldtimer Magazine kehottaakin lukijoitaan tankkaamaan vanhoihin autoihinsa E10-bensaa.

Asiasta kertoi Automobilwoche.de -lehden päätoimittaja Guido Reinking blgissaan lehden nettisivustolla: 

http://www.automobilwoche.de/article/20140923/BLOGS01/140929978/e10—-der-skandal-der-keiner-war#.VD17V0G0PZM

Das überraschende Ergebnis: Auf Aluminiumgehäuse und Benzinschläuche wirkt E5 aggressiver als E10 – was Chemiker nicht erstaunt, ist doch die fünfprozentige Beimischung aus chemischer Sicht deutlich aggressiver. Das "Oldtimer Markt" Magazin rät seinen Lesern deshalb, ihre alten Schätzchen konstant mit E10 zu betanken.

Julkaistu: 14.10.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.