Tuulilasi

Diesel:n käynnistyminen

Diesel:n käynnistyminen

Tapio Ketonen

Kysymys:

Autoni moottorissa, Ford Fusion v.2004 diesel 1.4 TDCI, on seuraavanlainen käynnistysongelma: Kesäkeleillä tai moottori lämpimänä käynnistyy tosi hyvin, mutta kun joutuu starttaamaan n.2-3 sekuntia tai kauemmin niin siellä jokin katkaisee käynnistysyrityksen. Kun pidän moottorin lämmitintä n. 5-10 min. päällä niin taas käynnistyy. Siis joku säädin siellä ei anna yhtään pidempää käynnistysaikaa. Itse olen epäillyt solenoidia, joka “vetää” käynnistyksen päälle, ei kuulemma voi olla se ?

Olen yrittänyt saada tähän vastausta huonolla menestyksellä, joten käännyn nyt puoleenne. Kiitokset etukäteen.

Näytä vastaus

Vastaus:

Taitaa olla, ettei täältäkään apua löydy, tuo etäparantaminen kun ei oikein tahdo onnistua.

Solenoidissa en uskoisi tuon vian olevan, mutta se voisi varmistaa esim. siten, että otetaan se virtalukosta solenoidiin menevä (ohut) johto irti ja otetaan pitkä irtojohto, jonka toiseen päähän laitetaan solenoidin liittimeen sopiva liitin. Liitin yhdistetään solenoidin herätysliittimeen, ja johdon toinen pää kytketään virtaan. Akun napa olisi muuten hyvä, mutta kipinöiden synnyttäminen akun tienoilla on vaarallista. Johdon pään voisi yhdistää esim. akusta solenoidille tulevan paksun kaapelin startinpuoleiseen liittimeen.

Jos tästä starttaamallakin starttaus katkeaa muutaman sekunnin jälkeen, silloin vika on solenoidissa, mutta ellei, silloin etsisin vikaa virtalukosta. Siellä saattaa käydä niin, että virtalukon liittimet ovat palaneet tai hapettuneet, ja liian pienen kosketuspinnan kautta kulkeva virta käpristää kosketuspintoja niin, että virta lakkaa kulkemasta. Vika voi olla toki myös muuallakin sähkön matkan varrella akusta virtalukon kautta solenoidille.

Julkaistu: 27.11.2010

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.