Tuulilasi

CVT

CVT

Tapio Ketonen

Kysymys:

CVT-automaatissa hihnapyörät muuttavat halkaisijaansa hihnapituuden säilyessä vakiona. Ovatko hihnapyörät kartiomaisia vai miten niiden halkaisija voi muuttua? Onkohan uudessa Auriksessa metallilamellihihna vai ketju? Kannattaako portaattomaan automaattiin vaihtaa vaihteistoöljy? Ryömittäminen kuluttaa tämäntyyppisen vaihteiston keskipakokytkintä? Onko kyseessä luotettava vaihteistotyyppi (Auriksen tapauksessa) ja mitkä ovat mahdollisesti sen heikot kohdat?

Näytä vastaus

Vastaus:

Henkilöautoissa käytetty CVT-vaihteisto on yleensä variaattori, elikkä kun moottoriin yhdistetyn kaksiosaisen kiilahihnapyörän puolikkaat siirtyvät lähemmäs toisiaan, hihna siirtyy ulkokehälle päin. Silloin hihnan nopeus kasvaa. Kun hihnan pituus ei muutu, käytettävällä akselilla olevalla hihnapyörällä hihna siirtyy lähemmäs akselia. Tällöin käytettävän akselin pyörimisnopeus kasvaa. Koska muutokset tapahtuvat samanaikaisesti, järjestelmä kattaa varsin suuren välityssuhdealueen.

Variaattoreissa on alkujana käytetty kumisia, kudoksin vahvistettuja kiilahihnoja, ja niitä käytetään edelleenkin moottorikelkoissa, skoottereissa ja leikkuupuimureissa. Viimeksimainituissa variaattoreilla siirretään hyvinkin suuria tehoja, mutta koska käytettävissä on reilusti tilaa, niiden koko voi olla suuri. Henkilöautokäytössä kumihihnoista luovuttiinVolvo 340:n poistuessa. Siinäkään ongelmana ei ollut kestävyys vaan järjestelmän vaatima suuri tila.

Järjestelmän Daf-henkilöautoihin tuonut hollantilainen van Doorne julkisti jo henkilöautotuotannon Volvolle myytyään uuden metallihihnavariaattorin, jota ryhdyttiin asentamaan joihinkin henkilöautomalleihin jo 80-luvun alkuvuosina. Siinä käytetään hihnana karkaistuja teräslamelleja, jotka on yhdistetty vaijerilla. Järjestelmä eroaa kumihihnasta siten, että siinä voima siirtyy työntämällä, kun kiilahihnassa se siirtyy vetämällä.

Yleensäkin autonvalmistajien ilmoittamiin koko käyttöiän kestäviin voimansiirtoöljyihin kannataa suhtautua epäilevästi. Useimmiten siitä käyttöiästä tulee kaikilla vaihteistotyypeillä tuntuvasti pitempi, jos öljyjä vaihdetaan säännöllisesti. Etenkin CVT-voimansiirrossa, jossa teräksiset hihnalamellit hankaavat teräksisiin hihnapyöriin, öljyyn joutuu väkisinkin pieniä metallihiukkasia, jotka heikentävät voitelukykyä. Öljyn laadun kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, väärä öljy voi lisätä kulumista tai aiheuttaa toimintahäiriöitä.

Toyota on tähän saakka käyttänyt CVT-vaihteistoissaan metallilamellihihnaa, joten eiköhän tuo Aurisinkin voimansiirto ole toteutettu samalla tavalla.

Ryömittäminen kuluttaa kaikissa muissa voimansiirroissa kytkintä paitsi niissä, joissa sitä ei ole. Joissakin autoissa on CVT-vaihteiston yhteydessä keskipakokytkin korvattu momentinmuuntimella. Sen avulla saadaan pehmeämpi liikkeellelähtö, eikä voimansiirto kärsi hitaasta ryömimisestä. Ratkaisu on kuitenkin hieman kalliimpi.

Palataan siihen Aurisin CVT-vaihteiston luotettavuusasiaan joskus 15 vuoden päästä. Silloin asiasta alkaa olla riitävästi kokemusperäistä tietoa!

Julkaistu: 27.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.