Tuulilasi

Auton paras suorituskyky saavutetaan vasta noin 10 000 kilometrin ajon jälkeen

Auton paras suorituskyky saavutetaan vasta noin 10 000 kilometrin ajon jälkeen

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olen kuullut useilta väitteen, että autoissa on yleisesti aluksi päällä sisäänajomoodi, joka rajoittaa moottorin maksimitehoa sisäänajovaiheen aikana. Ovat havainneet sen itse takapuolituntumalla ja Saksan moottoriteillä. Onko yleistä vai onko totta ollenkaan? Silloinhan EU-normitestejä varten pitää moodia muuttaa. Samoin autolehtien koeajoja varten. Siis ei kuulosta uskottavalta. Mutta miten on?

Näytä vastaus

Vastaus:

Enpä ole kuullut moisesta. Sisäänajamaton auto on kuitenkin yleensä luonnostaan jonkin verran nahkea liikkumaan, koska paikat eivät ole hioutuneet liukkaiksi. Paras suorituskyky saavutetaan usein vasta enemmän, jopa yli 10 000 kilometriä ajetulla autolla.

Sinänsä tuo sisäänajo-ohjelma voisi olla aika hyvä asia, eikä sen toteuttaminen olisi kovin vaikeaakaan, kyllähän tieto matkamittarin lukemasta voidaan siirtää moottorinohjausjärjestelmään.

Normikokeita ei ajeta sisäänajamattomilla autoilla, eikä järkevä maahantuoja luovuta koeajoonkaan sisäänajamatonta autoa. Yleensä autoilla pyritään aina ennen testaamista ajamaan vähintään tuhat kilometriä. Meille tulee aina silloin tällöin testiin tai vertailuun täysin sisäänajamatonkin auto. Silloin ajamme itse autolla niin paljon, että mittauksia tehtäessä kilometrejä on yli tuhat. Mieluusti ajamme ne kilometrit jo ennen kulutusmittauksenkin aloittamista. Kaikissa tapauksissa tämä ei kuitenkaan ole aikataulusyistä mahdollista.

Julkaistu: 27.8.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.