Autot ja liikenne
Tuulilasi

Auriksen ruosteherkkyys

Auriksen ruosteherkkyys

Tapio Ketonen

Kysymys:

Ruostevertailussanne oli edellisen sukupolven Auris. Onkohan nykyinen Auris yhtä heikosti suojattu ruostumista vastaan? Onko siinäkin vielä paneloinnin etuosa huonosti tiivistetty, jotta rapaa kerääntyy muovilevyjen päälle? Vi Bilägare-lehti antoi uudelle Aurikselle 2/5 ruostesuojauksesta. Moitittavaa oli etenkin alustan koteloiden saumojen suojauksessa. Alustan pesemisestäkään ei taida olla enää juurikaan hyötyä, siinä vain paneelit puhdistuvat ulkopuolelta?

Käsittääkseni Toyotan huolto-ohjelman mukaisesti alusta tarkastetaan 30 tkm:n välein, mutta ilmeisesti testi-Auris ei ollut vielä käynyt 60 tkm:n huollossa – muuten olisi luullut, että asentaja olisi kiinnittänyt huomiota roikkuviin paneeleihin. Luultavasti paneeleiden ja pohjapellin välissä ollut lika oli edesauttanut hitsauspisteiden ruostumista? Apurunkojen ruosteisuudelle en antaisi painoarvoa, auton täytyy olla tavallisesti vähintään 15-vuotias, ennen kuin ne ruostuvat puhki.

Ja, miksi Toyota ei käytä kuumavahaa alustan palkkien (saumojen) suojaamisessa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Muovipaneelit ovat yleistyneet, koska kaikkialla pyritään vähentämään hiilivetypäästöjä aiheuttavien liuotinohennettujen suoja-aineiden käyttöä autonvalmistuksessa. Valitettavasti kaikilla ei ole realistista käsitystä autojen käyttöolosuhteista, ja paneeleiden kiinnitystä tai ylipäänsä paneelien sijoitusta ei ole ajateltu riittävästi.

Tärkein syy siihen, että japanilaisvalmistajat eivät suojaa autojaan ruostumista vastaan kovin tehokkaasti, on Japanin lainsäädäntö. Siellä vaaditaan, että tietyn ikäisiin autoihin on tehtävä joitakin korjauksia rutiininomaisesti, esimerkiksi vaihdettava jarruputkistot kokonaan, uusittava tukivarsia ja niin edelleen. Käytännössä tämä on turhan kallista ja johtaa autojen romuttamiseen tuossa vaiheessa.

Kun tärkeimmällä markkina-alueella auton käyttöiän ei tarvitse olla tuota noin seitsemää vuotta pitempi, ruosteenestoon panostaminen olisi turhaa tuhlausta. Suomalaiset käytännöt eivät näissä asioissa paina, Suomen osuus uusien autojen myynnistä on äärettömän vähäinen.

Tärkeimmät ruosteenestotoimet on toki japanilaisillekin tehty. Suunnittelussa on opittu välttämään ruosteherkkiä rakenneratkaisuja, ja kaikki autot pohjamaalataan elektroforeesikäsittelyn avulla. Se antaa hyvän suojan ruostumista vastaan, ja tämä riittää niissä maissa, joissa autoja ei käytetä kovin pitkään.

Aikaa myöten maalikerrokseen kuitenkin syntyy halkeamia ja muita vaurioita. Tämän varalta suojaava ja joustava vahakerros antaisi lisäsuojaa vuosikausiksi. Siksi uudet autot kannattaisi käsitellä ruosteenestoaineilla. Valitettavasti ruosteenestokäsittelystä ensimmäiselle omistajalle jäävät vain kustannukset, hyöty tulee vasta viimeisille omistajille. Siksi uudet autot jätetään valitettavasti yleensä suojaamatta.

Julkaistu: 6.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.