Tuulilasi

Asialliseen keskusteluun

Asialliseen keskusteluun

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mistä näitä toyjopappoja riittää, tai paremminkin, kun on seurannut muita net-palstoja, kyse taitaa olla enemmän siilitukkajengistä, joille liikennesäännöt eivät ole iskostuneet tajuntaan. Tällainen kommentointi rikkoo sen tosiasian, että pystyttäisiin asialliseen keskusteluun merkistä riippumatta. VAG-areenalla näyttäisi olevan asiallinen, oikeisiin asioihin puuttuva keskustelu päällä.

Toyjopappaa kehottaisin käymään koeajamassa vaikka käytössäni olevaa 1.2 TSI-moottorilla varustettua autoa, vaikka VW Golf-mallia. Silloin paljastuisi, miten pienet bensaturbolla varustetut autot eroavat valtavasti Toyotan perinteisistä koneista erityisesti alaväännöllä, koska niitä koneita pitää kierrättää, että ehtii muun liikenteen mukaan. Se turbon alaväännön etu. Ja mitä löytyykään noiden “virheettömien” Toyota-koneiden historiasta?

Sehän on aivan toinen Toyjomiesten juttu, paitsi että kun on käynyt viimeisten Toyota-mallien ratissa , ne ovat todella pappa-malleja. VW-jakohihnat ovat viimeistään 11/11 viimeistä piirtoa myöten ok. Paitsi, että Ketonen. Mikä on viimeisin päivitys DSG-vaihteistoista, mihin pitää vaihtaa mineraaliöljyt, ja tulevatko Audi A3:n S-tronicit samalta VW:n pajalta, kuin VW-malleihin? Näistäkin on kiistelty net-palstoilla. Ja onko eroa, onko 6-vai 7 pykälää?

Näytä vastaus

Vastaus:

Tojopaappa on työntänyt kommentoinnin avauduttua palstoille paljon kaikenlaista törkyä. Meinasin jo sulkea koko kommentoinnin, mutta katsotaan nyt vielä vähän aikaa.

Kyllähän Toyota tekee autot varman päälle, ei niissä ole paljon uusia innovaatioita, mutta eipä ole paljon vikojakaan. Jos vikoja on, ne korjataan yleensä suuremmitta mukinoitta. Näin säilyy hyvä maine. Se on sittenkin edullisin tapa.

Noista DSG-vaihteistojen päivityksistä pitäisi hankkia tietoa VV-Auton huolto-osastolta, mutta siellä tuppaa olemaan ongelmana, että tietoja saa ulos vain markkinointiosaston suodattamana, joten een ole kovin paljon edes yrittänyt kysellä. S-tronic on rakenteellisesti samanlainen kuin DSG, mutta en tiedä, missä ne tehdään. 6- ja 7-vaihteisissa on se ero, että kuusivaihteisessa DSG:ssä kytkimet ovat markiä eli toimivat öljykylvyssä, seitsenvaihteiset ovat kuivia. Öljykylpy kuluttaa hieman enemmän energiaa mutta kestää paremmin luistatusta.

Julkaistu: 15.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.