Apu

Minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä – Voivatko vatsavaivat ja vetinen uloste johtua psoriasislääkkeestä? – Apu-klinikka vastaa

KuvatAll Over Press AOP
Julkaistu: 22.2.2021

Kysymys:

Ongelmani ovat vatsavaivat ja vetinen ulostus ruokailun jälkeen. Voivatko vaivat johtua lääkkeistä? Joudun käyttämään psoriasikseen Neontigason-lääkettä joka toinen päivä. Aiemmin otin sitä joka päivä, mutta nykyisin annos on puolitettu. Salazopyrin-lääke reumaan on tauolla. Vaivat alkavat olla jo päivittäisiä ja häiritsevät normaalia elämää. Minulla on todettu ärtynyt suoli, mutta siihen ei ole lääkitystä. Lisäksi on närästystä, ja ruokatorveen nousee ruokaa. Mikä auttaisi?
Näytä vastaus

Vastaus:

Sinulla on ärtyvän suolen oireyhtymä. Se on pitkään kestävä, krooninen toiminnallinen vatsavaiva, johon liittyy vatsa­kipua, turvottelua sekä ummetusta ja/tai ripulia.
Ärtyvää suolta on noin 10 prosentilla suomalaisista. Periaatteessa ripuli­oire voisi olla tavanomaista ärtyvän suolen oirekuvan vaihteluun liittyvää oireiden pahenemisvaiheiden aaltoilua. Ärtyvässä suolessa on tyypillistä, että vaikeammat ja helpommat jaksot vuorottelevat tai oirekuva muuttuu vuosien mittaaan. Esimerkiksi ripulivaivasta saattaa tulla ummetusvaiva tai päinvastoin.
En ole lääkehoidon asiantuntija, joten on vaikea sanoa, voivatko lääkkeesi vaikuttaa ripuliin. Asiasta on parasta keskustella lääkärin kanssa. Ripulin syynä voi olla myös, ainakin teoriassa, vakavakin sairaus huolimatta taustalla olevasta ärtyvän suolen oireyhtymästä.
Esimerkiksi Crohnin tauti ja haavainen paksusuolen tulehdus sekä keliakia aiheuttavat ripulia ja voivat kehittyä myös henkilölle, jolla ärtyvä suoli. Nämä ja muut sairaudet olisi suljettava ehdottomasti pois ensiksi, jos oirekuva muuttunut selvästi.
Erityisen hälyttävää on, jos ulosteessa on verta. Jos ripulille ei löydy selvää syytä, suosittaisin käymään ravitsemusterapeutin luona. Ripuliin vaikuttavat ruokailutottumukset pitäisi selvittää perusteellisesti ja samalla pohtia närästysoireisiin vaikuttavia ruokia. Ripulioireen hoito onnistuu usein kohtalaisesti erilaisten ruokavaliokeinojen ja ravintolisien avulla, mutta hoito-ohjeet yksilöllisiä. Jos ravitsemus­terapeuttikäyntiin ei ole mahdollisuutta, selvitä luotettavasta lähteestä, millainen on fodmap-rajoitus. ●

Kysy terveydestä, avun asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Jatta Rautkorpi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiedeVoit kysyä nettiosoitteessaapu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.