Autot ja liikenne
Tuulilasi

Alumiinivanteiden jälkikiristys

Alumiinivanteiden jälkikiristys

Tapio Ketonen

Kysymys:

Rengasalan ammattiliikkeissä annetaan poikkeuksetta ohjeeksi tehdä alumiinivanteiden pulttien jälkikiristys 100 – 150 km:n ajon jälkeen ja se tehdään siellä vieläpä veloituksetta aikaa varaamatta. Miksi eivät opettele tekemään sitä yhtä hyvin kuin merkkihuolloissa, joissa ei edes kerrota, että pultit on käytetty auki (esim. takajarrujen herkistyksen yhteydessä)? Kävin kerran erikseen kiristyttämässä pultit huollon jälkeen ja töiden vastaanottaja ei olisi vastahakoisempi voinut olla – tottakai lähettivät siitä kahden minuutin työstä laskun auton omistajalle.

Näytä vastaus

Vastaus:

Niinpä. Jälkikiristys on kuitenkin tarpeen, sillä alumiinista puuttuu jousto, jonka ansiosta teräsvanteita ei tarvitse kiristää jälkikäteen. Kyllähän tiukalle vedetyt aluvanteet yleensä pysyvät kireällä, mutta jos väliin sattuu jäämään vaikka hiekanmuru, ne voivat löystyä. Parempi siis kiristää.

Julkaistu: 7.12.2011

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.