Apu

Miten alkoholi vaikuttaa uneen? Kosteiden juhlien jälkeen unirytmi menee sekaisin – johtuuko se ikääntymisestä? Apu-klinikka

Julkaistu: 1.3.2022

Kysymys:

Niin sanottuja yömyssyjä ei suositella, koska alkoholi huonontaa unen laatua. Onko tutkimustietoa, kuinka pitkään ja merkittävästi unen laatu kärsii? Näin keski-iässä olen huomannut, että kunnon juhlien ­jälkeen nukkuminen voi olla huonoa ja unirytmi sekaisin jopa monta yötä. Pahentaako ikääntyminen siis alko­holin vaikutusta uneen entisestään?

Näytä vastaus

Vastaus:

Yksi annos alkoholia saattaa rentouttaa ja auttaa nukahtamaan. Silti senkin nauttimista kannattaa harkita, sillä jo pienet annokset heikentävät unen laatua, vaikka olisi vielä ajokuntoinen. Jo hieman alle 0,5 promillea alkoholia veressä vähentää REM-unen määrää ja vaikuttaa unen laatuun ja seuraavan päivän jaksamiseen. Jokainen alkoholia nauttinut ­tietää, mitä liskojen yö tarkoittaa, kun unesta tulee levotonta ja katkonaista. Tällöin herääminen keskellä yötä on selvästi tavallisempaa. Kun alkoholi poistuu unen aikana elimistöstä, unen luonnollinen rytmi häiriintyy. Yömyssy voi siten vaikuttaa koko yön unen laatuun, vaikka maksa kykenisi polttamaan nautitut promillet jo yön ensimmäisten tuntien aikana.

Vähäinenkin mutta säännöllinen alkoholinkäyttö lisää myös elimistön stressi­tilaa ja altistaa sairauksille. Alkoholi vaikuttaa rentouttavasti koko kehossa. Alkoholia nauttineen ylähengitysteiden lihakset voivat rentoutua normaalia enemmän, mikä aiheuttaa kuorsausta. Samalla lisääntyy muun muassa uniapnean ja hengityskatkoksien riski.

Kun elimistö tottuu alkoholiin, rentouttavan vaikutuksen aikaansaaminen vaatii entistä enemmän alkoholia ja syntyy elimistölle epäedullinen kierre. Terveyden kannalta vahingolliset tottumukset syntyvät usein helposti, ennen kuin edes kiinnittää huomiota huonoon tapaan ja sen seurauksiin. Tässä vaiheessa on varmasti jo tullut selväksi, että alkoholi on surkea unilääke.

Toisaalta alkoholinkäytön vähentämisen tai lopettamisen hyödyt näkyvät palautumisessa nopeasti. Kun veren alkoholipitoisuus nousee, myös sydämen syke nousee. Korkea syke häiritsee osaltaan unen aikaista palautumista ja ylläpitää stressitilaa kehossa. Alkoholin välttäminen vaikuttaa luonnollisesti päinvastoin ja parantaa yöunta. Palauttavan unen määrä lisääntyy jo ensimmäisenä yönä ilman alkoholin vaikutusta, ja olo on aamulla virkeämpi.

On totta, että alkoholin sietokyky heikkenee ikääntyessä ja alkoholin vaikutukset voimistuvat iän myötä. Yleisesti ottaen tähän vaikuttavat monet seikat, kuten mahdolliset perussairaudet ja lääkitykset, mutta myös ikääntymiseen liittyvät normaalit fysiologiset muutokset. Esimerkiksi kehon vesimäärä pienenee ja samalla rasvan osuus kasvaa. Alkoholi vaikuttaa kehoon sitä voimakkaammin, mitä vähemmän vettä keho sisältää. Luonnollisesti alkoholin vaikutus korostuu, jos kehossa on nestehukka esimerkiksi helteisen sään tai riittämättömän veden juomisen takia. Jos ikäihminen nauttii alkoholia, hänen kannattaa samalla kiinnittää aivan erityisesti ­huomiota riittävään veden juontiin.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.