Apu

Alentaako camelinaöljy kolesterolia vai olisiko jokin muu öljy parempi? Apu-klinikka vastaa

KuvatA-lehtien kuva-arkisto
Julkaistu: 4.7.2021

Kysymys:

Alentaako camelinaöljy kolesterolia? Miten sitä kannattaisi käyttää? Olisiko jokin muu öljy parempi kolesterolin kannalta?
Näytä vastaus

Vastaus:

Camelinaöljy eli kitupellavaöljy laskee varsin tehokkaasti kolesterolia. Rypsi- ja rapsiöljy tekevät yhtä hyvää työtä. Aurinkokukka-, soija- ja maissiöljy­jäkään ei kannata karttaa täysin. Kaikki edellä mainitut öljyt laskevat kolesterolia tehokkaammin kuin ekstraneitsyt­oliiviöljy – joka sekin on kolesterolille paljon parempi kuin voi tai siitä tehdyt sekoitelevitteet. Kolesterolin kannalta tärkeintä olisi pitää pääasiallisena ruoanlaittorasvana jokin juokseva kasviöljy. On erittäin todennäköistä, että camelinaöljy, rypsiöljy ja mainitut siemenöljyt ovat yhtä tehokkaita kolesterolin laskijoita – mutta pomminvarmaa tietoa ei ole.
Camelina-, hamppu- sekä rypsi- ja rapsi­öljyn etu verrattuna muihin ­mainittuihin öljyihin on se, että niissä on runsaasti myös omega-3-rasva­happoja. Näillä rasvahapoilla on muita terveyttä edistäviä vaikutuksia, jotka eivät suoranaisesti liity kolesteroliin. Camelinaöljyssä on omega­-3-rasvahappoja yli tuplasti enemmän kuin rypsiöljyssä. ­Kasviöljyistä vain pellava­öljyssä on omega-3-rasvahappoja vielä camelinaöljyäkin enemmän.
Camelinaöljy sopii teoriassa hyvin tavalliseen ruoanlaittoon eli paistamiseen normaaleissa lämpötiloissa (ei uppopaistamiseen), leivontaan sekä lisättäväksi ruokiin ja salaatteihin. Näin öljyn valmistajat ainakin kertovat. Toisaalta Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat sitä mieltä, että camelinaöljyn maku kärsii kuumennuksessa, ja siksi he eivät suosita sitä kuumentamiseen. Sinänsä camelinaöljyn lämmönsietokyky eli savuamispiste on korkea, noin 240 astetta, mikä on hyvä uutinen. Kysymys camelinaöljyn oikeasta käytöstä paistamisessa on siten hieman auki. Varmuudella se sopii lisättäväksi ruokiin kuumennusvaiheen jälkeen ja luonnollisesti salaatteihin.
Saatavana on myös camelinan siementä, jota voisi käyttää esimerkiksi puuroissa, leivonnassa ja jogurtin kera. Siemenet lienee kuitenkin paras murskata, jotta niiden terveyttä edistävät rasvat voivat imeytyä kunnolla.
Tärkeintä on käyttää jotain juoksevaa kasviöljyä päivittäin sekä välttää arki­käytössä voin, kookosöljyn, palmuöljyn ja voi-kasviöljyseosten, kerman sekä ­rasvaisen juuston kulutusta. Margariinit, maapähkinävoi, hummus ja kaurakerma ovat hyviä valintoja tukemaan koleste­rolin alentamista. Ja kun oliiviöljy tuli mainittua: siinä on muita öljyjä enemmän polyfenoleita (vihreitä väriaineita), jotka eivät ole rasvoja – mutta niillä on itsenäinen terveyttä edistävä vaikutus. Öljyjen terveysvaikutukset eivät siis ole pelkkää rasvahappokemiaa tai koleste­rolivaikutusta. Pääasia, että suosit ­juoksevia öljyjä voin, kookosöljyn ja ­kerman sijaan.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.