Tuulilasi

3-sylinteriä ja automaatti

3-sylinteriä ja automaatti

Tapio Ketonen

Kysymys:

On näköjään tällä palstalla alkanut aika kiivaskin keskustelu automerkeistä. Viikonloppuna autoliikkeen valikoimista oli mahdollista ajaa uusista merkeistä ensin manuaalivaihteisella Nissan Pulsar 1.2 4-sylinterisellä bensakoneella 115 hv , ja sitten perään Peugeot 308 farmari 3-sylinterisellä 1.2 bensaturbolla 130 hv, vaihteistona Aisinin 6-portainen automaatti. Nissanista jäi mieleen kierroksia kyllä ottava, mutta peruskäytökseltään melko hengetön moottori. Autossa oli Nokian 8-nastarenkaat. Tulomatkalla jouduin takapenkille ja siellä tuli huono olo. Rengasmelu kovaa ja jousitus nypytti melkoisesti. Muuten luokassaan kookas auto, hyvin tehty, mutta se alustan toimivuus?

Hyppäys Peugeotin rattiin tuotti tosi myönteisen yllätyksen. Alusta toimi hienosti vähän röykkyiselläkin tiellä, ohjaus ok ja meno 6-portaisen automaatin viemänä tosi joustavaa. Automaatti tuntui sopivan hyvin 130-heppaisen koneen yhteyteen, kun automaatti vie konetta parhaalla vetoalueella. Jos joskus päätyisi 3-sylinterisen auton omistajaksi, tietysti epäilyttää ranskalaisuus ja miten kone toimii pitkässä juoksussa ja talvipakkasissa. Vai poikkeaako 3-pyttyinen ominaisuuksiltaan 4-pyttyisestä. Ja kovilla pakkasillako ranskalainen auto ja kolme sylinteriä vasta punnitaan.

Muuten, saksalaisetko eivät pärjää Fordille ajettavuudessa? Ainakin minun Meksikossa tehty VW Beetle 1.2 TSI kulkee vikuroimatta suoraan. Käy kokeilemassa.

Näytä vastaus

Vastaus:

Jatkossa tulemme ajamaan autoilla, jotden moottoreissa on entistä vähemmän sylintereitä. Huippua tästä kehityksestä edustaa Volvon esittelemä koemoottori. Kaksilitrainen nelonen tuottaa 450 hevosvoimaa. Kun neljäsosa tästä tehosta riittää tavalliseen autoon, periaatteessa 500-kuutioinen yksisylinterinen moottori riittäisi. 

Fiat on jo muutamia vuosia myynyt autoja, joissa on kaksisylinterinen 875-kuutioinen Twin-Air-moottori. Tässäkin teho riittää, ja sitä voidaan nostaakin. Siirtymistä vähempään sylinterimäärään jarruttelee pelko ostajien suhtautumisesta. Yksisylinterinen moottori tarvitsee raskaan vauhtipyörän, ja sen värinät ovat autokäytössä ongelma. Kaksisylinerisenkin käyntiääni tuo helposti mieleen ruohonleikkurin, joten sen yleistyminen tapahtuu hitaammin.

Käytön kannalta sylinteriluvulla ei ole merkitystä. Kussakin sylinterissä palamisprosessi toimii itsenäisesti, vaikka ne pyörittävätkin samaa kampiakselia. Ranskalaiset moottorit puolestaan ovat osoittautuneet hyvinkin luotettaviksi, ovathan niihin luottaneet mm. BMW, Ford, Mercedes-Benz, Opel, Nissan, Mitsubishi ja Volvo,

En ole väittänyt, etteivätkö VW-sukuiset kulkisi suoraan, mutta niiden ohjaustuntuma ei vedä vertoja Fordille. Myös Peugeoteissa ohjaustuntuma oli ainakin aikaisemmin erinomainen, uusimmista malleista kokemukseni ovat vähäisemmät. Ohjaustuntuma on asia, jota kaikki eivät osaa arvioida eivätkä arvostaa, mutta se kyllä tekee ajamisesta nautintoa.

Julkaistu: 27.10.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.