Tuulilasi

Yritysautokanta kasvaa ja vihreät valinnat yrityksille yhä tärkeämpiä – nykyinen verotus- ja tukimalli eivät riitä päästötavoitteiden saavuttamiseen

1

Secto Automotiven toteuttaman tutkimuksen mukaan yritysautokannan kasvu jatkuu vahvana. Myös yritysten kiinnostus päästöjen pienentämiseen on kasvanut selvästi.

Esimerkiksi kaasuautojen suosio yritysten leasing-valinnoissa on yli tuplaantunut kahdessa vuodessa, ja lähes 60 % tutkimukseen osallistuneista ilmoitti vähentävänsä päästöjä aktiivisesti. Kansalliset päästötavoitteet jäävät kuitenkin haaveiksi nykyisellä verotuksella.

Ympäristöasiat otetaan yrityksissä huomioon entistä vakavammin. Secto Automotiven toteuttamassa tutkimuksessa 59 % vastaajista ilmoitti pyrkivänsä aktiivisesti vähentämään yrityksensä päästöjä seuraavan neljän vuoden aikana, kun vuonna 2017 näin vastasi vain hieman alle puolet.

Vähäpäästöisten leasing-autojen valintaan panostetaan yhä enemmän. Sähkö- ja hybridiautojen määrä lisääntyy tasaisesti: nyt jo kolmannes vastaajista ilmoitti hankkivansa yrityskäyttöön sähköautoja, ja hieman alle puolet plug-in hybridejä. Vaikka sähköautoista puhutaan tulevaisuuden ajoneuvoina ylivoimaisesti eniten, on rinnalle nousemassa myös toinen vaihtoehto, kaasuauto.

"Kun vuonna 2017 vain 6 % yrityksistä uskoi hankkivansa kaasuautoja leasing-käyttöön, on luku nyt noussut jo 14 prosenttiin. Tämä on positiivinen kehitys, sillä pelkkien sähköautojen yleistyminen on liian hidasta autoilun päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Hybridiautot ovat avainasemassa tavoitteisiin pääsemisessä, mutta ilman merkittäviä muutoksia autoilun verotukseen ja tukea autokannan uusimiseen, jäämme kauas maalista", Secto Automotiven toimitusjohtaja Ville Alanen sanoo.

Viime syksynä toteutettu WLTP-päästötapamittausmuutos nosti autojen keskimääräisiä Co2-päästömääriä keskimäärin 22 %. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut siihen, minkälaisia autoja yritykset käyttöönsä valitsevat, sillä peräti 94 % vastaajista ilmoitti, ettei ole nostanut tai laskenut hankintapäästörajaa.

"Nähdäkseni tämäkin on merkki siitä, että yrityksissä halutaan panostaa autoilun ympäristövaikutusten minimointiin", Alanen toteaa.

Usko teknologiaan koetuksella

Vaikka tahto panostaa vähäpäästöiseen liikkumiseen on yrityksissä kova, ei monikaan usko saavansa asiaan apua teknologian kehityksestä. Vuonna 2017 tehdyssä kyselyssä 44 % ei uskonut teknologisen edistyksen mahdollistamien palveluiden – kuten liikennekaaren, jakotalouden, MaaS:n tai ajoneuvojen tekoälyn – vaikuttavan yrityksensä autoiluun. Nyt kaksi vuotta myöhemmin tällä kannalla jo yli puolet vastaajista.

"Kaksi vuotta sitten Bernerin liikennepalvelulaki ja sen mukanaan tuomat hyvinkin edistykselliset visiot rajapintojen avaamisesta, liikennemuotojen välisten raja-aitojen katoamisesta, uusista palvelukonsepteista ja digitalisaatiosta ovat toistaiseksi jääneet kritiikkiäkin kerännyttä taksiuudistusta lukuunottamatta toteutumatta. Tämä on varmasti vaikuttanut vastaajien näkemyksiin", Alanen pohtii.

Alanen kuitenkin uskoo liikenteen murroksen olevan aivan nurkan takana.

"Tämä vaatii kuitenkin tuloshakuisia päätöksiä lainsäätäjiltä ja liikenteen rajapintojen portinvartijoilta."

(Lähde: Secto Automotive)

Julkaistu: 21.3.2019