Tuulilasi

VW-pomo: ”Australiasta on tulossa vanhojen moottorien kaatopaikka”

VW-pomo: ”Australiasta on tulossa vanhojen moottorien kaatopaikka”

Australian päästönormit ovat kaukana eurooppalaisesta tasosta, lisäksi bensiinin laatu maassa on kehno. Niinpä Volkswagen Australian toimitusjohtaja Michael Bartsch pelkää, että maasta tulee vanhojen moottorien kaatopaikka.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat All Over Press
Mainos

Bartschin mukaan tilanne johtaa ilman muutosta siihen, että Australiaan tuodaan yhä enemmän käytettyjä autoja, joiden päästöt eivät enää vastaa muun maailman standardeja. Kyse on myös polttoaineiden laadusta. Australiassa sallitaan tällä hetkellä 50 ppm rikkiä kalleimmissa polttoaineissa ja 150 ppm tavallisessa. Esimerkiksi Euroopassa lukemat ovat maksimissaan 10 ppm.

”Meistä on tulossa jonkinlaisia lainsuojattomia. Ei mene pitkään, kun tänne aletaan tuoda vanhoja paljon saastuttavia autoja maista, joiden standardit ovat paljon tiukemmat”, Bartsch sanoo Car Advicen mukaan.

Juuri suuren rikkimäärän vuoksi Australia on maailmassa polttoaineen laadun suhteen vasta sijalla 70. Volkswagenin mukaan tämä johtaa pian siihen, ettei Australiaan voi enää tuoda uusia autoja Euroopasta.

”Meillä käytettävät polttoaineet eivät tue tuoreinta teknologiaa, ja näillä näkymin tilanne menee koko ajan vain pahemmaksi. Jos emme seuraa aikaamme ja muun maailman kehitystä, se tulee meille kalliiksi. Jos tänne ei tuoda jatkossa autoja esimerkiksi Euroopasta, se johtaa merkkien ja mallien vähenemiseen, mikä nostaa väistämättä hintoja. Se taas antaa kilpailuedun niille toimijoille, jotka eivät halua seurata globaalia kehitystä”, Bartsch suree.

Australiassa on kaavailtu polttoaineiden rikkipitoisuuden vähentämistä, mutta asiasta ei ole päästy yksimielisyyteen. Jos muutoksia tulee, ne tulevat aikaisintaan aikahaarukkaan 2020-2027.

Australian Automobile Associationin eli AAA:n mielestä liian jyrkät toimet johtaisivat siihen, että ihmisillä olisi autokaupoilla paljon vähemmän valinnanvaraa kuin nyt. Sen mukaan nykyisen edullisimman ja rikkipitoisimman polttoaineen kieltäminen maksaisi tavalliselle kuluttajalle vuodessa keskimäärin 423 dollaria lisää. VW:n Bartsch ei niele tätä näkemystä.

”Paikalliset öljy-yhtiöt sahaavat ihmisiä silmään, niin myös AAA. Ne luovat mielikuvia, jotka eivät vastaa todellisuutta. Tällä menolla me emme saa enää lähellekään yhtä monia moottorivaihtoehtoja maahamme autonvalmistajilta. Meille aletaan pian tuoda entistäkin heikompilaatuisia autoja, jotka ovat entistä kalliimpia. Tilanteesta on tulossa kestämätön”, Bartsch motkotti.

Julkaistu: 20.6.2018