Tuulilasi

VW Groupilla iso ongelma - haastaako ex-pomo oikeuteen vai ei?

VW Groupilla iso ongelma - haastaako ex-pomo oikeuteen vai ei?

Entinen Volkswagen Groupin pääjohtaja Martin Winterkorn on syytteessä dieselskandaalin aiheuttamisesta Yhdysvalloissa. Volkswagen saattaa vaatia häneltä korvauksia – ainakin osittain – maksamistaan 25 miljardin euron sakoista ja hyvityksistä.
Kuvat All Over Press
Mainos

Asiantuntija-arvioiden mukaan se saattaisi kuitenkin kääntyä VW:tä itseään vastaan. Korvausten vaatiminen voisi nimittäin johtaa siihen, että investoijat voisivat haastaa VW Groupin oikeuteen ja vaatia takaisin jopa yhdeksän miljardin euron saatavia, koska VW ei informoinut ajoissa dieselskandaalista vaan yritti peitellä sitä. Myös hallituksen puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch ja uusi pääjohtaja Herbert Diess (kuvassa) saatettaisiin vetää juttuun mukaan.

”VW on pulassa: jos he saavat mahdollisuuden ja päättävät vaatia korvauksia Winterkornilta, silloin myös VW:n sijoittajilla olisi hyvin todennäköisesti validi oikeusjuttu. Johtokunnalla on yleensä mahdollisuus nostaa syyte, mutta tällaisessa tapauksessa on monien mielestä myös liikkumavaraa. Tämä on hankala tapaus”, sanoo berliiniläisen Wegnerpartnerin lakimies Adrian Müller-Helle

VW:n puhemies Nicolai Laude kertoi, että yhtiön johtokunta etsii koko ajan mahdollisuutta haastaa oikeuteen entisiä johtajiaan. Linjauksena on ollut hänen mukaansa koko ajan yhtiön etu.

Winterkornin asianajajaa ei tavoitettu kommentoimaan.

Automotive Newsin mukaan VW ei halunne kiirehtiä asiassa, koska he eivät tiedä, mitä Saksan ja Yhdysvaltain viranomaiset ovat saaneet tutkinnassa selville. Yhdysvaltalaistukijoiden mukaan Winterkorn sai tietää päästöhuijauksesta tapaamisessaan insinöörien kanssa syyskuussa 2015, muttei tehnyt asialle yhtään mitään.

VW:n mukaan insinöörit eivät kertoneet Winterkornille huijauksista, vaan hänelle olisi kerrottu ainoastaan, että pieni osa Yhdysvaltoihin viedyistä autoista on erilaisten kontrollien kohteena. Tässä kohtaa myös nykyinen pääjohtaja Diess astuu kuvaan, sillä hänkin oli mukana insinöörien palaverissa 2015 tuoreena johtokunnan jäsenenä.

Jos VW päättää nostaa syytteen Winterkornia vastaan, hän saattaisi hyvinkin vetää Pötschin ja Diessin mukaan. Ennen kuin huijaus paljastui, Pötsch oli VW:n talousjohtaja ja myös johtokunnan jäsen. VW on myöntänyt, että kaikilla kolmella oli jonkinlaista tietoa asiasta, ennen kuin dieselpäästöhuijaus paljastui.

Saksan lakien mukaan huippujohtajat ovat vastuullisia yhtiön toimista, mikä antaisi Winterkornille mahdollisuuden vetää muut johtajat mukanaan, jos VW päättää Winterkornin haastaa.

”Jos VW nostaisi syytteen ja hanskat pudotettaisiin, Winterkorn voisi hyvinkin osoittaa Pötschiä ja Diessiä ja sanoa, että te olitte samassa palaverissa ja roikutte nyt samassa hirressä kanssani. Hän voisi aiheuttaa paljonkin hankaluuksia VW:n nykyjohdolle, mitä johtoporras haluaa varmasti viimeiseen asti välttää”, lakimies Müller-Helle arvelee.

Julkaistu: 14.5.2018