Tuulilasi

VW Group mukana uudessa skandaalissa – dieselpäästöjä testattiin apinoilla

VW Group mukana uudessa skandaalissa – dieselpäästöjä testattiin apinoilla

Volkswagen Groupin dieselskandaalista on paljastunut kokonaan uusi puoli. VW nimittäin käytti New York Timesin mukaan apinoita tutkiakseen dieselpäästöjen vaikutuksia. Nyt Volkswagen pyytää asiaa anteeksi.
Kuvat All Over Press
Mainos

VW Groupin, Daimlerin, BMW:n ja Robert Boschin rahoittama tutkimus oli virhe, VW myöntää Reutersin mukaan.

New York Times kertoi perjantaina, että vuonna 2014 yhdysvaltalaisessa laboratoriossa testattiin VW:n Beetlen eli Kuplan päästöjen vaikutusta kymmeneen apinaan. Eläimet laitettiin hengittämään dieselpäästöjä. Tutkimuksen teki European Scientific Study Group for the Environment eli EUGT.

”Me pyydämme anteeksi tällaista väärinkäytöstä sekä eräiden henkilöiden arviointikyvyn puutetta. Ne metodit olivat täysin vääriä, olisi ollut parempi jättää koko tutkimus tekemättä”, VW tiedotti asiasta.

Damler kertoi aloittavansa itse asian tutkimisen.

”Meidän mielestämme eläinten käyttäminen tällaisessa tutkimuksissa oli täysin tarpeetonta ja vastenmielistä. Haluamme etäännyttää itsemme kokonaan tällaisessa mukana olemisesta”, Daimler tiedotti.

BMW irtisanoi itsensä täysin koko asiasta.

”Meillä ei ole mitään tekemistä EUGT:n toteuttaman tutkimuksen suunnittelemisen ja siinä käytettyjen metodien kanssa.”

Tutkimus lopetettiin vuonna 2017, eikä sen tuloksia VW:n mukaan koskaan julkaistu. Boschilta kerrotaan, että se vetäytyi tutkimuksesta jo 2013.

Lehden mukaan EUGT teki tutkimuksen Albuquerquen hengitystutkimusinstituutissa LRRI:ssä. NY Timesin mukaan apinat laitettiin ahtaisiin ilmatiivisiin kammioihin, missä ne joutuivat hengittämään dieselpäästöjä. Koe kesti neljä tuntia ja lehden mukaan sen tekijät näyttivät apinoille TV:stä piirrettyjä saadakseen ne pysymään rauhallisina.

Tutkimuksen tarkoituksena oli todistaa vääräksi se, kun maailman terveysjärjestö WHO luokitteli dieselpäästöt syöpää aiheuttavaksi karsinogeeniksi.

(Lähteet: Reuters ja New York Times)  

Julkaistu: 29.1.2018