Koeajo: VW Golf Variant R – Julmaa pauketta
Autot ja liikenne
Koeajo: VW Golf Variant R – Julmaa pauketta
Volkswagen Golf Variant R tarjoilee jotain, mitä nykyaikana ei välttämättä aina hyväksytä. Paljon meteliä ja bensan käryä.
Julkaistu 12.9.2022
Tuulilasi

Kuplautumisen huono puoli on se, ettei usein todellakaan tajuta, mitä oman kuplan ulkopuolella tapahtuu. Moni on sitä mieltä, että vuonna 2022 kaikki ajavat sähköautoilla tai vähintään hybrideillä. Ja jos eivät aja, niin ainakin haluaisivat ajaa. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen, sillä edelleen on suuri joukko ihmisiä, jotka ajavat polttomoottoriautoilla ja vieläpä nauttivat siitä. Juuri tämän takia Volkswagen on rakentanut linjastonsa nopeimman farmariauton, vaikka samaan aikaan sähköistä ID-mallistoa kehitetään vinhaan tahtiin.

Kun vahvaa luonnetta jaettiin, oli Golf Variant R paikalla. Se ei näytä mitenkään sporttiselta, mutta kun ohjaamoon istahtaa, tunnelma muuttuu. Istuin on jämäkkä ja omaa hyvän sivuttaistuen. Ratti näyttää ehkä hivenen muoviselta, mutta ajoasennon saa helposti täydellisen sopivaksi.

Etupenkki ottaa kuljettajan voimalliseen syleilyyn ja tarjoaa hyvän tuen reippaassa menossa.
Takapenkin tilat ovat varsin riittävät, eikä pidempikään matka ole epämukava.

Konepellin alla jyrisee turbolla varustettu kaksilitrainen rivinelonen, joka tuottaa tehoa 235 kilowattia ja vääntöä 420 newtonmetriä. Varsin kiitettävän tehon lisäksi moottori tuottaa äänimaailman, joka todellakin kääntää päitä. Sport-ajotilan pauke on itse asiassa jopa hiukan koominen, jos asiaa katsotaan auton ulkopuolelta. Villakoiran lempeällä ulkonäöllä varustettu auto ärjyy kuin leijona.

Variant R:ssä on vakiona neliveto, joka pitää sisällään torque vectoring -järjestelmän – mikä käytännössä tarkoittaa tasauspyörästöä ja lukkoa. Järjestelmä ei keskity vain etu- ja taka-akselin suhteeseen, vaan jakaa myös ainoastaan takapyörien kautta tulevan voiman entistä järkevämmällä tavalla tien pintaan. Tämä tapahtuu siten, että tilanteen mukaan jopa 100 prosenttia käytettävästä tehosta kohdistuu vain toiseen pyörään. Tämän järjestelmän on tarkoitus tehdä autosta entistä ketterämpi ja vähentää aliohjautumista.

Ohjaamossa on paljon pieniä R-linjan kivoja yksityiskohtia, mutta myös joitakin aika muovisen näköisiä yksityiskohtia.
611 litran tavaratila on toimiva ja penkit kääntämällä se kasvaa 1 642 litraan.
Ohjauspyörässä sijaitsevaa pientä sinistä R-nappia painamalla lempeä farkku muuttuu pedoksi.

Auto tottelee tarkasti ohjaajaansa ja etenee mutkaisella tiellä kuin juna. Sport-ajotilassa alusta on kova, mikä tukee reippaampaa menemistä. Äänimaailma myötäilee urheiluhenkistä ajamista, joten fiiliksestä ajaminen ei jää kiinni. Ohjaus on tarkka ja jarrut pysäyttävät tunnokkaasti kovemmastakin vauhdista. Kaiken kaikkiaan tämä Volkswagenin tehokkain farmariauto toimii petomoodissa erinomaisesti.

Jos kuitenkin mietitään tätä autoa perhekäytössä, niin moitittavaakin löytyy. Sisään kantautuva meteli on häiritsevä ja alusta pehmeimmilläänkin kova. R Golfin ehdoton ykkösjuttu on suorituskyky ja fiilistä nostattava äänimaailma. Tämän takia siihen kannattaa hankkia karvan alle 3000 euroa maksava R Performance -paketti, joka tuo kaksi uutta ajotilaa. Toinen on suunniteltu Nürburgringin Nordschleifelle ja toinen driftaukseen. Kuinka hauska tämä jälkimmäinen voikaan olla talvella?

VW Golf Variant R 2.0 TSI 4MOTION

  • Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 984 cm3
  • Teho 235 kW (320 hv) Vääntö 420 Nm
  • Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 4,9 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 7,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 181 g/km
  • Mitat Pituus 4 644 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 466 mm, akseliväli 2 678 mm, tavaratila 611 l
  • Omamassa 1 630 kg
  • Plussaa Suorituskyky, äänimaailma
  • Miinusta Ohjaamon melutaso
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 62 025 €, mallisto alkaen: 36 559 €

Kenelle?

Golf Variant R on kuin tehty kuljettajalle, joka nauttii suorituskyvystä ja reippaasta etenemisestä, mutta tarvitsee kuitenkin tilaa tavaroiden kuljettamiseen.

Kommentoi »