Autot ja liikenne
Tuulilasi

VW Golf Kestotestiin

VW Golf Kestotestiin

Uusi VW Golf otettiin heti tuoreeltaan 30 000 km:n Kestotestiin.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat Juha Juntto
Mainos

Nykyinen Golf on jo kahdeksas mallisarjansa edustaja Kestotestissä, sillä ykköspolven Golf oli mukana kahdella mallilla, 1,1-litraisena bensamallina (TL 5/75) sekä dieselinä (TL 8/78). Nyt testiin otetussa Golfissa käytetään käänteentekevää tekniikkaa: versiossa 1.4 TSI ACT on toteutettu ensimmäisenä sylinterien lepuutus nelisylinterisessä moottorissa. Kun tehoa tarvitaan vain vähän, kakkos- ja kolmossylinterien venttiileitä ei avata. Kummassakin nokka-akselissa kahden keskimmäisen sylinterin venttiileitä käyttävät nokat ovat akselin päällä holkeissa, joita siirretään sähkökäyttöisellä ohjaimella.

Julkaistu: 25.4.2013