
Sanotaan, että aika kultaa muistot, mutta 1970-luvulla moni asia oli aidosti mallillaan. Otetaan esimerkiksi vaikkapa vuosi 1976. Elvis jyrää vielä Las Vegasissa, vinyyli ja C-kasetti ovat valtavirtaformaatteja ja Concorde lentää ensilentonsa yli kaksinkertaisella äänennopeudella. VHS-videokasetti esitellään, Sylvester Stallone kirjoittaa Rockyn käsikirjoituksen ja ensimmäinen Applen tietokone tulee myyntiin.
Ilmassa värisevät historiallisten tapahtumien aiheuttamat, myönteiset kaiut.
Euroopassa Volkswagen on saanut markkinoille muotoilijalegenda Giorgetto Giugiaron Italdesignin muotoileman Golf Mk I:n – auton, joka lopulta pelasti koko taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen saksalaisyhtiön, ja josta tulisi muotoutumaan yksi koko automaailman ikonisimmista malleista.
Jo pari vuotta aikaisemmin Volkswagenin henkilöstössä puolisen tusinaa entusiastia – mukaan lukien yhtiön tuolloinen tiedotusjohtaja Anton Konrad – oli saanut idean sporttisen Golfin luomisesta.
Virallista mandaattia mallin synnyttämiseksi ei ollut olemassakaan, mutta Volkswagenin johtokunnan jäsen Hermann Hablitzel piti huolen siitä, että puoliepävirallinen projekti etenisi.
Yksityiskohdat
Varhaisten Golfien kauneus on toiminnallisessa nerokkuudessa ja pelkistetyssä muotoilussa.
Ja se myös eteni, onneksi. Mallinimeksi oli suunniteltu vaihtoehtoja TS ja GTS, mutta lopulta GTI voitti: ensimmäinen Golf GTI esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1975, ja auto saapui markkinoille vuonna 1976. Tähti oli syttynyt, mutta tämän tarinamme päähenkilö, Jaakko Näsi, ei ollut tuolloin vielä edes syntynyt.
– Ensimmäinen oma autoni oli Mk 2 VW Golf, se oli tosin ihan perusmalli. Taisin maksaa autosta 500 euroa. Siitä se varmaan kaikki lähti. Tuossa autossa ropaamista riitti, mutta varaosia löytyi suhteellisen edullisesti romiksilta, Näsi muistelee.
– Itse en sitä ennen autojen kanssa juuri ollut touhunnut, mutta Espoossa asui yksi kaveri, joka oli niitä jo 15 vuotta rassannut. Hänen kanssaan korjaillessa oppi vähitellen itsekin jotain.
1,8 l
Vapaasti hengittävän rivinelosen iskutilavuus on tarkalleen 1 781 cm3. Voimalla ei mässäillä, mutta teho/paino -suhde on hyvä, kun auto on kevyt.
– Idea GTI:n hankintaan lähti osittain siitä, että olen aina pitänyt sen alkuperäisestä kulmikkaasta muotoilusta ja osittain siitä, että veljelläni oli lämmin tallipaikka, johon autoa pääsi talveksi rakentamaan. Hinta oli sopiva ja auto oli viettänyt lähes koko ikänsä Lapissa. Arvelin, ettei hitsaushommia olisi ainakaan liikaa tiedossa. Vuosimallikin oli hyvä, nimittäin 1984, sama kuin omistajalla...
Entäpä elämää nähneen, jo aikuisen auton luotettavuus?
– Eipä ole ollut ongelmia. Joitain antureita olen joutunut vaihtamaan, mutta tielle tämä ei ole jättänyt. Varaosien saatavuus on hyvä. Esimerkiksi VW Classic Parts ja werk34.de toimittavat alkuperäisiä osia, ja tarvikeosia saa melkein mistä vaan. Uskon, että GTI:n arvo nousee vuosien vieriessä. Edellyttäen tietenkin, että pitää auton kunnossa ja alkuperäisenä. Käyttäminenkin vaikuttaa auton elinkaareen. Käyttöauton kanssa saattaa olla hieman raskas kaasujalka, mutta harrastepeleillä tykkään aina kruisailla rauhallisesti luu ulkona. Toki pienillä mutkateillä on GTI:n kanssa mukava ajella vähän reippaammin.
Kuten hyvin usein tapahtuu, nälkä auton rakentelussa vain kasvaa syödessä.
– Keväällä kun saan oman tallin rakennettua, olisi seuraavana tehtävänä listalla auton ylimaalaus. Pohjakin pitäisi puhdistaa pellille ja maalata. Moottori olisi jossain vaiheessa tarkoitus myös purkaa ja kasata uusin osin. Ehkäpä sitten ensi talvena...
Autosta ikoniksi
Vuonna 1975 ensiesitelty Volkswagen Golf GTI on saanut mallinimensä kolme kirjainta sanoista Grand Tourer Injection. Kyseessä on siis ns. GT-luokan auto, jossa on polttoaineen suihkutus kaasuttim(i)en sijasta. Nykyisin varsin yleinen polttoaineen suihkutus oli 1970-luvulla vielä harvinaisuus, ja GTI-autoista muodostuikin synonyymi suorituskykyisille, useimmiten kompakteille autoille.
Historia
Golf GTI:n syntymä ajoittuu 1970-luvun puolivälin tietämille. Sittemmin GTI:stä on muodostunut käsite, jota monet muut eurooppalaistehtaat ovat jäljitelleet. GTI on edelleen voimissaan.
Golf-kokoluokassa tästä autoryhmästä kasvoi kokonainen uusi varianttinsa, jota alettiin pian kutsua nimellä ”Hot Hatch”. Juuri Volkswagen Golf GTI johti tätä kehitystä, ja siitä on muodostunut autoluokan kiintotähti, jota on ikoniksikin tituleerattu.
Mittavasta menestyksestä huolimatta GTI-kirjainyhdistelmä ei suinkaan ollut alun perin Volkswagenin keksintö, vaan sitä käytti jo vuonna 1961 Maserati 3500 GTI -mallissaan. Kunnia GTI-luokasta kuuluu siis myös italialaisille.
Volkswagen Golf GTi vm. 1984
- Moottori Bensiini, rivi-4, edessä poikittain,
- Iskutilavuus 1 781 cm3,
- Teho 95 kW (129 hv) / 5 800 r/min,
- Vääntö 168 Nm / 4 250 r/min,
- Voimansiirto Etuveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto,
- 0-100 km/h 9,0 s,
- Huippunopeus 200 km/h,
- Kulutus 9,0 l/100 km,
- CO2-päästöt 215 g/km,
- Mitat Pituus 4 040 mm, leveys 1 680 mm, korkeus 1 400 mm, akseliväli 2 480 mm,
- Omamassa 933 kg,
- Hinta 7 000-10 000 €