Autot ja liikenne
Tuulilasi

Volvon taloudellisesta pistokehybridistä revitään irti 400 heppaa

Volvon taloudellisesta pistokehybridistä revitään irti 400 heppaa

Volvo XC90 T8 on ensimmäinen Volvo, joka on suunniteltu alusta asti pistokehybridiksi.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Volvo
Mainos

Volvo kertoo, että suunnitellessaan XC90 T8 -mallia se ei halunnut tehdä kompromisseja suorituskyvyn, ajonautinnon, taloudellisuuden tai edes tavaratilan suhteen.

Uuden modulaarisen skaalautuvan alustan (SPA) ja Drive-E-bensiinivoimansiirron avulla yhtiö on luonut 7-paikkaisen SUV-mallin, joka kehittää 400 hv tehoa ja 640 Nm vääntöä, mutta päästöt jäävät 59 g/km tasolle. Polttoaineen kulutus on ainoastaan 2,5 l/100 km.

"XC90 T8 on plug-in-sähköauto, hybridiauto ja erittäin suorituskykyinen auto yhdessä ja samassa paketissa", sanoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

"Drive-E-moottorit tarjoavat erittäin kilpailukykyistä suorituskykyä kilpailijoihin nähden. T8 nostaa kokonaisuuden uudelle johtavalle tasolle."

Ajotila tilanteen mukaan

XC90 T8 kiihtyy 0- 100 km/h 5,9 sekunnissa, ja siinä on viisi eri ajotilaa, jotka sisältävät erilaisia suorituskykyä ja taloudellisuutta parantavia ominaisuuksia.

Kuljettaja voi keskikonsolin vierityspyörällä tai kosketusnäytöllä valita seuraavista tiloista:

Hybrid: Tämä on oletustila, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön. Siinä auto käyttää automaattisesti joko 2-litraista 4-sylinteristä Drive-E-moottoria tai sähkömoottoria parhaan mahdollisen kokonaiskulutuksen varmistamiseksi.

Pure Electric: Kun korkeajänniteakku on täysin ladattu, akku toimii tässä tilassa auton ainoana energianlähteenä ja käyttää sähkömoottoria taka-akselissa. XC90 T8:n toimintasäde pelkällä sähköllä on yli 40 km, mikä kattaa useimpien ihmisten päivittäisen ajotarpeen. Jarrutusenergian talteenoton ansiosta tämä tila on erittäin taloudellinen katkonaisessa kaupunkiliikenteessä. Jos lisätehoa tarvitaan, Drive-E-polttomoottori käynnistyy automaattisesti.

Power: Tässä tilassa kuljettaja saa nauttia polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta. Liikkeelle lähdettäessä auto hyödyntää sähkömoottorin nopeita reaktioita ja välitöntä tehokäyrää. Yhdistelmä tarjoaa parempaa vääntöä matalilla kierroksilla, mikä vastaa suuren V8-moottorin kaltaista suorituskykyä.

AWD: Tämä tila käyttää jatkuvaa nelivetoa pyydettäessä. Manuaalisen nelivetovalinnan etu on, että kuljettaja voi käyttää sitä tarvittaessa tai säästää energiaa myöhempää käyttöä varten.

Save: Jos akkua ladataan, kuljettaja voi tässä tilassa “jäädyttää” akkutason ja säästää sitä myöhempää käyttöä varten Pure Electric -tilassa. Toisaalta, jos akun varaus on matala, kuljettaja voi käyttää polttomoottoria akun lataamiseksi myöhempää Pure Electric -käyttöä varten.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 9.12.2014