Tuulilasi

Volvo yllättää: säästöä vauhtipyörällä



Volvo yllättää: säästöä vauhtipyörällä

Jarrutusenergian talteen ottava hybriditekniikka auttaa alittamaan tiukemmat CO2-päästörajat.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat Volvo

Tavallinen auto käyttää energiaa tuhlailevasti. Ensiksi se kiihdytetään haluttuun nopeuteen. Kun halutaan hidastaa, painetaan jarrua. Jarrupalat painuvat jarrulevyjä vasten. Hankaus tuottaa hukkalämpöä.

Taloudellisen ajon alkeisiin kuuluu, että pitäisi välttää turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mutta käytännössä nopeudenmuutokset ovat välttämättömiä.

Hybridiautot ovat paneutuneet tähän ongelmaan varsin hyvällä menestyksellä. Hybridien ideana on ylimääräisen liike-energian ottaminen talteen ja käyttäminen jälleen tarvittaessa. Eräs tapa on varastoida liike-energiaa sellaisenaan. Tämä tapahtuu vauhtipyörän avulla.

Vauhtipyörää voidaan käyttää myös mekaanisena akkuna. Jarrutettaessa voimaa siirretään vauhtipyörälle, jonka pyörimisnopeuden nostamiseen kuluu energiaa. Kun tämä energia otetaan käyttöön, saadaan lisätehoa moottorin avuksi.

Volvo on suorittanut laajan sarjan koeajoja tällaisella ns. KERS-järjestelmällä varustetulla S60-mallilla. Auton keulalla on viisisylinterinen turbomoottori, jonka tehoksi ilmoitetaan 254 hv. Moottorin jatkeena on kuusivaihteinen automaatti.

KERS-järjestelmä on asennettu taka-akseliston yhteyteen. 20-senttinen vauhtipyörä on sijoitettu ylimmäksi. Vauhtipyörän ja voimansiirron välissä on sähkötoiminen kytkin, ja toinen kytkin on alhaalla tasauspyörästön ja voimansiirron välissä.

Julkaistu: 22.5.2013