Tuulilasi

Volvo V90 myynti alkoi – "premium-luokkaa kohti"

1


Volvo V90 myynti alkoi – "premium-luokkaa kohti"

Volvo V90 uusiutui juuri näyttävästi Genevessä. Pääsimme tutustumaan uutuuteen heti tuoreeltaan myös kotimaan kamaralla. Ajamaan ei vielä päästy, mutta uuden Kartano-Volvon viesti on selvä: hyvältä näyttää!
Teksti Timo Suomala
Kuvat Timo Suomala

Uusi V90 on kookas auto. Vajaan viiden metrin mittainen V90 henkii näyttävästi laatua ja premium-henkeä. Hehkua vahvistaa entisestään sekä Genevessä että Suomen ensiesittelyssä esillä olleiden yksilöiden todella runsas varustelu. Toisaalta, tällaisena kartanoautoilun vakiokaluston mielellään näkeekin.

Täysin uusi V90 jatkaa Volvo-mallistossa farmarin roolia, mutta tuore tulokas tuntuu nostavan profiiliaan aiempaa selvemmin premium-luokkaa kohti. Tämä tyylin lisälataus ei välttämättä mene kaikilla nykyisen V70-kannan kuljettajille läpi pureksimatta. Samalla voimakkaasti uudistuva farmari-Volvo kuitenkin flirttailee tosissaan saksalaiskilpailijoiden asiakaskunnan suuntaan. Osa V90:n kuljettajista saattaa hyvinkin tulla kilpailijoiden leireistä. Tutkiessa tuoreen SUV-mallin, XC90 ja tulevien S- ja V90-mallien hinnoittelua sekä varustelutarjontaa, voi niiden uskoa helposti myös nostavan myytävien Volvo-mallien keskihintaa, mikä sekin tukee painotuksen siirtymistä vahvasti premiumin puolelle. XC90:n kohdalla Suomen maahantuonnin on jo yllättänyt tehokkaimman, T8-pistokehybridiversion suuri osuus myynnistä, mikä on tällä hetkellä peräti 40 prosenttia XC90:n kokonaismyynnistä.

Uuden V90:n muotoilu on onnistunut. Suuren auton mittasuhteet ovat kohdillaan. Muodoissa on laatuvaikutelmaa nostavaa yksinkertaisuutta, jota maustetaan keulan ja perän moderneilla valoyksityiskohdilla. Keulasssa auton leveyttä korostetaan leveällä ja matalalla maskilla. Voimakkaast auudistumisesta huolimatta ja aiempien konsptien pohjustamana, uudet S- ja V90:t todentavat hyvin Volvo-brändiä. Niin ja se perä. Volvon farmarien tunnusmerkiksi muodostunut, toiminnallisuudella perusteltu pystyperä on V90:ssä saanut selvästi virtaviivaisemman muodon. Tyylikkyydellä on hintansa. V90:n 560 litran tavaratila on 15 litraa edeltävää V70-mallia pienempi. Tavaratilan käytettävyys on Volvon käytettävyyttä puhtaimmillaan. Lattiasta löytyy asialliset kiinnityslenkit ja sivuilta neljä tukevaa kassikoukkua. Esillä olevan mallin tavaratilan pohjasta taittuu esiin erillinen kauppakassituki, jossa on kiinnityslenkit. Kahdessa osassa taittuvat takapenkit voidaan kaataa tavaratilan sivussa olevilla kytkimillä.

V90:n ohjaamo on viihtyisä. Reilut ulkomitat tarjoavat hyvät sisätilat. Ohjaamon ilme näyttäytyy kuljettajan eteen XC90:n tapaan yllättävän pelkistettynä. Sähkösäätöisestä penkistä löytyy hetken paneutumisen jälkeen miellyttävä ajoasento. Pidempikin kuljettaja mahtuu istumaan takapenkille oman ajoasentonsa taakse polvitilan riittäessä mukavaan matkustamiseen. Myös pääntila riittää hyvin. Porrasperäisessä S90:ssä kattoluukku viistää takapääntilasta muutaman sentin, mutta pääntila riittää hyvin keskimittaiselle.

Molempien, S- ja V90-mallien hinnastot ovat julkisettu ja myynti alkaa heti. Ensimmäiset S90-mallit saadaan Suomeen alkusyksyyn mennessä. Farmarimallinen V90 seuraa heti perässä. Varustetasot ovat Momentum ja Inscription. S90- mallinton hinnat alkavat dieselmoottorisen S90 D3 Momentum- mallin 44 349,01 eurosta. V90- mallin hintalisä on noin 2500 euroa ja hinnat alkavat D3:n 46 920,40 eurosta. Bensamoottorit alkavat S90 T5- mallin 55 040,68 eurosta. Veratilun vuoksi mainittakoon esille olleen, ja kuvissa näkyvän, V90 T6 AWD Inscription-mallin lähtöhinta, joka on 78 736,72 euroa. Näyttelykuntoon varusteltuna auton hinta nousee muhkeaan 107 663,89 euroon.

Nelivetoisina S- ja V90- malleina on heti lanseerauksesta saatavilla dieselmootorinen D5 AWD ja bensamoottorinen T6 AWD. Dieselmoottoristen D4 ja D3 AWD-mallien tuotanto alkaa kuluvan vuoden joulukuussa. Etuvetoisissa D3- ja D4-malleissa vakiovaihteisto on kuusivaihteinen manuaali. Kaikissa muissa malleissa vaihtamisen suorittaa kahdeksanvaihteinen Geartronic-automaattivaihteisto.

Uudet S- ja V90-mallit nostattavat muotoilullaan ja varustelullaan uudistuneeseen Volvoon kohdistuvia odotuksia. Erityisesti kiinnostaa, kuinka nelisylinteriset turbomoottorit toimivat suuren auton keulalla. Jäämme odottamaan mallien koeajoja kesällä ja raportoimme niiden ensitunnlemat.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 10.3.2016