Tuulilasi

Volvo masinoi tutkimuksen - erilaiset ajoavustimet säästävät polttoainetta


Yksi suurimpia syitä siihen, että insinöörit aloittivat autonomisten autojen ja tavallisten autojen erilaisten avustimien kehittelyn jo kymmenisen vuotta sitten, on niiden taloudellisuus. Toinen iso motivaattori oli niiden turvallisuus.
Kuvat Volvo

Yhdysvaltojen Kansallinen uusiutuvien energialähteiden laboratorio teki tutkimuksen Volvon pyynnöstä, ja tulokset puhuvat taloudellisuuden puolesta. Tutkimus tehtiin todellisissa ajo-olosuhteissa, mikä on poikkeuksellista. Niiden mukaan esimerkiksi pelkästään adaptoituvan vakionopeussäätimen käyttö vähentää polttoaineenkulutusta 5-7 %.

Tutkimuksessa näillä Volvoilla tehtiin Göteborgin ympäristössä 18 500 koeajoa. Sen tulokset julkaistiin IEEE Intelligent Transportation Systems Magazinessa.

Jos autoa käsitteli ihminen, oli polttoaineenkulutus merkittävästi suurempaa kuin ajo adaptoituvan vakionopeussäätimen avulla. Adaptoituva vakionopeussäädin pitää vauhdin tasaisena avoimella tiellä, mutta hidastaa heti turvavälin verran, jos edessä on hitaammin kulkeva auto.

Fox-uutiskanavan mukaan tutkimus ei kuitenkaan ollut ihan aukoton. Adaptoituva vakionopeudensäädin nimittäin ajaa huomattavasti ihmiskuskia hitaammalla nopeudella sopeutuessaan edellä menevien autojen vauhtiin. Ja tässä testattiin ainoastaan yhtä, tosin melko merkittävää, autonomisten autojen ominaisuutta.

”Yksi ongelma näissä tutkimuksissa on tällä hetkellä se, että dataa autonomisten autojen todellisesta liikkumisesta liikenteessä on vielä kovin vähän olemassa. Yhteistyössä Volvo Carsin kanssa pääsimme kuitenkin harvinaislaatuisesti käsiksi pieneen osaan tällaista dataa ”, kertoo tutkimuksen tehneen laboratorion tutkija Lei Zhu.

Tämä oli vasta päänavaus, minkä avulla tutkijat pyrkivät löytämään yhä enemmän erilaisia hyötyjä autonomisista autoista tulevaisuutta varten.

Julkaistu: 7.8.2019