Autot ja liikenne
Tuulilasi

Volvo haluaa turvallisuutta autonomisilta autoilta

Volvo haluaa turvallisuutta autonomisilta autoilta

Volvo Cars tarttuu uudella autonomisella 360c-konseptillaan yhteen autonomisen tekniikan käyttöönoton suurimmista haasteista ja peräänkuuluttaa uutta maailmanlaajuista standardia autonomisten autojen turvalliselle viestinnälle kaikkien tiellä liikkujien kanssa.
Teksti Volvo
Kuvat Volvo
Mainos

Autonominen ajo ja turvallisuus liittyvät läheisesti yhteen, ja tekniikalla on potentiaalia tarjota suurimpia parannuksia liikenneturvallisuuteen sitten vuoden 1959, jolloin Volvo kehitti kolmipisteturvavyön.

Autonominen tekniikka otetaan kuitenkin käyttöön asteittain eikä yhdessä yössä. Tämän seurauksena täysin autonomisia autoja nähdään liikennetilanteissa, joissa ilman kuljettajaa toimivat autot jakavat maantiet muiden tiellä liikkujien kanssa.

Tällaisessa tilanteessa ei ole enää mahdollista luoda katsekontaktia ja tulkita toisen kuljettajan aikeita, mikä on keskeinen elementti nykypäivän liikennevuorovaikutuksessa.

Volvon turvallisuusinsinöörit päättivät osana 360c:n kehitystä tarttua haasteeseen ja pohtia, kuinka saavuttaa turvallinen viestintätapa täysin autonomisten autojen ja muiden tiellä liikkujien välille.

Lisäksi painopisteenä oli luoda yleisesti hyväksyttävä standardi, jotta muiden tiellä liikkujien ei tarvitse miettiä, mikä kunkin yksittäisen autonomisen auton merkki ja malli on.

360c lähestyy haastetta järjestelmällä, joka koostuu äänistä, väreistä, kuvista, liikkeistä sekä näiden työkalujen yhdistelmistä, kun se ilmoittaa auton aikeista muille tiellä liikkujille. Tämä tarkoittaa, että kaikille on aina selvää, mitä auto aikoo tehdä seuraavaksi.

360c:n turvallisuusviestintätekniikka keskittyy auton omien aikeiden ilmoittamiseen toisille tiellä liikkujille, eikä se koskaan anna muille ohjeita.

”Uskomme vahvasti, että tällaisen viestintämenetelmän tulee olla yleinen standardi, jotta kaikki tiellä liikkujat voivat viestiä helposti autonomisen auton kanssa auton merkistä ja mallista riippumatta. On kuitenkin myös tärkeää, että auto ei ala neuvoa toisia, jotta vältytään mahdollisilta sekaannuksilta. Tutkimustemme mukaan tämä on turvallisin tapa täysin autonomisille autoille viestiä muiden tiellä liikkujien kanssa”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

360c edustaa Volvon visiota tulevaisuuden matkustamisesta, joka on autonomista, sähköistä, yhteydessä olevaa ja turvallista – ja joka voi avata Volvolle uusia kasvumahdollisuuksia.

Se esittelee neljä autonomisen auton käyttömahdollisuutta – nukkumisympäristön, mobiilitoimiston, olohuoneen ja viihdetilan.

Volvon turvallisuusinsinöörit ovat nukkumisympäristön suhteen tutkineet turvallisuustekniikan tulevaisuutta ja sitä, kuinka eri matkustusasennot voivat vaikuttaa turvallisuuteen. Nukkumistilan erityinen turvapeitto käsittää turvajärjestelmän, joka toimii kolmipisteturvavyön tapaan, mutta on säädetty makuulla olevaa ihmistä varten.

360c kattaa myös useita uusia potentiaalisia asiakasryhmiä ja ottaa huomioon mahdolliset vaikutukset tulevaisuuden kaupunkisuunnitteluun, infrastruktuuriin ja yhteiskunnan ympäristöjalanjälkeen.

Julkaistu: 6.9.2018