Tuulilasi

Volkswagenin johtaja: “Saksan dieselpannat pelottavia ja turhia”



Volkswagenin johtaja: “Saksan dieselpannat pelottavia ja turhia”

Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess on reagoinut Saksan päätöksen sallia suurkaupunkien dieselkiellot. Tuomioistuin päätti, että esimerkiksi Düsseldorfin ja Stuttgartin kaupunkien pitäisi kieltää saastuttavimmat dieselautot keskustoistaan.
Kuvat All Over Press

Dieselautoille päätös oli jälleen uusi, ehkä kuolettava isku. Ainakin Pariisi, Madrid, Meksiko City ja Ateena suunnittelevat kieltävänsä dieselautot keskustoistaan vuonna 2025, Kööpenhamina jo ensi vuonna. Ranska ja Iso-Britannia tulevat kieltämään uusien polttomoottoriautojen valmistuksen ja myynnin vuonna 2040.

“Pari vuotta sitten Stuttgartissa ilmanlaatu oli vuoden aikana 800 tuntia säädöksiä huonompi, viime vuonna niitä tunteja oli kolme. Tilanne paranee koko ajan, kun kaikesta on tullut jo nyt puhtaampaa”, Diess sanoo.

”Kolme vuotta sitten Saksassa oli 90 kaupunkia, joissa ilmanlaatu oli vaatimuksia huonompi. Viime vuonna niitä oli 70, ja näistäkin 50 oli hyvin lähellä raja-arvoja. Ne 50 tulevat täyttämään vaatimukset joko tänä tai ensi vuonna.”

Diessin mukaan jäljelle jäävissä 20 kaupungissa ilmanlaatu on liian heikko vain hyvin rajoitetuilla alueilla.

”Ne alueet ovat sellaisia, missä tiet ovat hyvin kapeita, raskasta liikennettä paljon ja ilma ei virtaa juuri lainkaan. Kun sinne tulee ruuhkia, päästöjä syntyy aivan liikaa. Näitä teitä on kyseisissä kaupungeissa ehkä kolme tai neljä. Mutta kaluston uusiutumisen myötä niidenkin tilanne muuttuu rajojen mukaiseksi 2-3 vuodessa. ”

Diessin mukaan yksi iso ongelma ovat bussit, joiden keski-ikä on Saksassa 13 vuotta.

”Ilmanlaatuongelmasta selviämme kyllä. Olen enemmän huolissani hiilidioksidipäästöistä ja ilmastonmuutoksesta. Meidän on saatava autokanta uusiutumaan. Siksi ostimme takaisin asiakkailta 160 000 autoa romutettavaksi.”

“Saksan dieselpannat ovat ihmisiä pelottelevia ja turhia. Juuri dieseleitä me tarvitsemme pystyäksemme alentamaan hiilidioksidipäästöjä. Paljon ajaville ihmisille diesel tulee olemaan vielä ainakin 10 vuotta ykkösvalinta”, Diess sanoo.

Julkaistu: 9.3.2018