Tuulilasi

Volkswagenin ”aprillipila” voi käydä yhtiölle kalliiksi: ”Tässä otettiin riski, joka räjähti käsiin”

Volkswagenin ”aprillipila” voi käydä yhtiölle kalliiksi: ”Tässä otettiin riski, joka räjähti käsiin”
Volkswagen of America ”lipsautti” alkuviikosta maailmalle tiedon, että Yhdysvalloissa brändin nimi muuttuu Voltswageniksi korostaakseen sähköautoilun asemaa. VW myönsi lopulta, että kyse oli vitsistä tai ennenaikaisesta aprillipilasta, mutta jekutusta ei ole otettu vastaan vain naureskellen.
Julkaistu: 1.4.2021
Volkswagenin puhemies Mark Gillies vakuutteli vielä maanantaina, että feikkitiedote on täyttä totta ja nimi vaihtuu.
Friedmann & Tannerin PR-asiantuntijan Matt Friedmannin mukaan valeuutinen ei tee hyvää Volkswagenin maineelle.
”Volkswagenin suhde mediaan kärsii tästä varmasti. Heidän on nyt selitettävä kaikille tarkkaan, mistä oli kyse ja mikä on totuus kaiken takana. Se tulee ottamaan aikansa”, Friedmann sanoi uutistoimisto AP:lle.
Hänen mukaansa valeuutisointi ei ole nykypäivän lukuisten valeuutisten aikakaudella ihan paras konsti Volkswagenille korjailla vuoden 2015 päästöskandaalin jälkiroskia.
”Ymmärrän, että he halusivat vähän huumoria mukaan. Ongelma on kuitenkin se, että tässä otettiin riski, joka räjähti käsiin. He olisivat hyvin voineet kertoa totuuden heti, mutta sen sijaan VW yritti peitellä asiaa, mikä teki siitä paljon pahemman jutun heille.”
Lukuisat mediat luonnollisesti uutisoivat asian totena jo alkuviikosta, koska aprillipäivään oli vielä aikaa ja Volkswageniltakin vakuuteltiin, että nimenvaihdos on täyttä totta.
Valeuutinen saattaa vaikuttaa Volkswageniin negatiivisesti. Tiistaina sen osakekurssi nousi ”uutisen” myötä 5%. Moni sijoittaja otti valeuutisen ilolla vastaan, koska sähköautoilun tulevaisuus näyttää valoisalta.
Duken yliopistossa markkina- ja yrityslakeja opettava James Cox on sitä mieltä, että Yhdysvaltain Arvopaperi- ja Pörssikomission SEC:n pitäisi ryhtyä asiassa toimiin.
”Jotakin on tehtävä, jos tällaisia valeuutisia päästetään julki ja ne vaikuttavat osakemarkkinoihin. Koko markkinat ovat menneet ihan sekaisin. Nyt pitäisi hiekkaan piirtää hyvin tarkka viiva siitä, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei ole” Cox murahti.
Vasta myöhään tiistaina Volkswagen antoi lausunnon, missä se kertoi, ettei nimi ole muuttumassa Voltswageniksi, vaan koko jupakan piti olla aprillipila.
”Aprillipilat ovat markkinoinnissa yleisiä. On kovin harvinaista, että yritys lähtee tällä tavalla harhaanjohtamaan mediaa. Hetken aikaa voi pilailla aprillipäivänä ja puijata ihmisiä, se tuntuu ihan kivalta ja viihdyttävältä. Pitkällä aikavälillä jokaisella yrityksellä on kuitenkin oltava hyvät välit mediaan. Tämä Volkswagenin tempaus oli todella omituinen, kun kyse on yrityksestä, jolla on jo nyt luotettavuus- ja uskottavuusongelmia”, sanoo Northwesternin yliopiston markkinoinnin professori Tim Calkins.
8 kommenttia