Tuulilasi

Volkswagenille paha takaisku – jäi ilman kobolttisopimusta



Volkswagenille paha takaisku – jäi ilman kobolttisopimusta

Sähköautoja valmistavien autotehtaiden yksi tärkeimmistä materiaaleista on akuissa käytettävä koboltti. On ennustettu, että nimenomaan koboltin saaminen tulee olemaan ensiarvoisen tärkeää.
Kuvat All Over Press

Volkswagenin ja johtavien koboltintuottajien kuten kaivosjätti Glencoren neuvottelut päättyivät kuitenkin tuloksettomina. Mukana oli maailman suurimpia koboltinvalmistajia.

Syyskuussa Reuters raportoi VW Groupin yrittävän varmistaa itselleen hyvin pitkillä sopimuksilla riittävät kobolttitoimitukset. VW hyväksyi tässä kuussa 34 miljardin budjetin vuoteen 2022 mennessä kiihdyttääkseen sähköautojensa tuotantoa ja noustakseen Teslan suurimmaksi haastajaksi.

”Olemme käyneet läpi erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja raakamateriaalin toimittajien kanssa. Vaikka neuvottelut nyt päättyivät tuloksetta, ne jatkuvat edelleen”, kertoi VW:n puhemies Reutersin mukaan.

”He haluaisivat ostaa kobolttia markkinahintaa halvemmalla. VW:llä on vielä paljon opittavaa koboltista. Emme päässeet edes keskustelemaan, kuinka paljon kobolttia he haluaisivat”, kertoi nimetön neuvotteluihin osallistunut lähde Reutersille.

”Jatkossa neuvotteluissa tulevat olemaan mukana muut yhtiöt kuin ne, jotka nyt olivat paikalla. VW halusi alennushintoja, se ei ole mahdollista. He myös halusivat varmistaa sopimukset jo tämän vuoden aikana, eikä sekään ole mahdollista”, toinen lähde sanoi. 

Julkaistu: 28.11.2017