Tuulilasi

Volkswagen vaihtaa volyymin tuottoihin

Volkswagen vaihtaa volyymin tuottoihin

Päästöskandaalin seurauksia paikkaava Volkswagen keskittyy seuraavien vuosien aikana tekemään voittoa. Aiemmin on haettu kasvua kasvattamalla tuotantomääriä.
Teksti Niko Rinta
Kuvat Satu Nyström, TL-kuva-arkisto
Mainos

Saksalaisfirmassa luodaan parhaillaan uusia suunnitelmia, jotka kulkevat Strategy 2025 -nimellä.

Suunnittelutyö saadaan toimitusjohtaja Matthias Müllerin mukaan valmiiksi vuoden 2016 kesään mennessä.

Müller listasi suunnitelmia toimittajille keskiviikkona. Lähtökohtana on malliston kyseenalaistaminen, sillä nykyisessä mallistossa konsernin merkeiltä löytyy yli 300 automallia. Käytännössä linjaus tarkoittanee, että jos malli ei tuota tarpeeksi, on se liipaisimella.

Strategia tulee rikkomaan rajoja brändien välillä ja tulevaisuudessa VW hakee lisää synergiaetuja merkkien kesken. Koko konsernin resurssit halutaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti.

Toisaalta konserni aikoo hajauttaa hallintoa ja lisätä sekä merkkien että markkina-alueiden itsenäisyyttä. VW-, Seat- ja Skoda-merkkien niputtamista yhteen harkittiin Müllerin mukaan, mutta ne päätettiin pitää erillään.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 30.10.2015