Tuulilasi

Volkswagen Touaregiin täysin uusi kallistuksenvakausjärjestelmä - saatavissa syksyllä

Volkswagen Touaregiin täysin uusi kallistuksenvakausjärjestelmä - saatavissa syksyllä

Volkswagen Touaregin uusin alustaversio on rakennettu kevyestä alumiinista ja se yhdistää innovatiivisen kaikkien pyörien ilmajousituksen ja elektronisen iskunvaimennuksen täysin uudenlaiseen sähkömekaaniseen kallistuksenvakausjärjestelmään (eAWS).
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Volkswagen
Mainos

Sähkömoottorit ja 48 voltin järjestelmä mukauttavat eAWS:n aktiiviset kallistuksenvakaajat välittömästi ajotilanteeseen. Tuloksena on SUV-autoille epätyypilliseen tapaan ketteryyttä ja lisää ajomukavuutta.

Näin uusi eAWS toimii: Sähkömekaanisen aktiivisen kallistuksenvakauksen avainkomponentit ovat etu- ja taka-akseleiden kallistuksenvakaajat. Perinteisessä jousituksessa etu- ja taka-akseliston kallistuksenvakaajien terästangot ulottuvat akselien päästä toiseen. Kaarreajossa (tai jos vain auton toinen puoli on epätasaisella alustalla) kallistuksenvaimentimen päät kiertyvät toisiinsa nähden. Tämä kinetiikka vähentää ajoneuvon taipumusta kallisteluun. Aktiivinen kallistuksenvaimennus menee vielä askelen pidemmälle pitäen auton korin vaakatasossa ja lähes yhdensuuntaisena tien kanssa.

eAWS-järjestelmään kuuluvat sähkömekaaniset keskusyksikön ohjaamat kallistuksenvakaajat sekä etu- että taka-akseleilla. Kummankin kallistuksenvakaajan puoliskot on kytketty toisiinsa sähkömoottoreilla. Ajotilanteesta riippuen sähkömoottori vääntää vakaajan päitä jäykistääkseen vaimennusta tai jopa irrottaa ne toisistaan. Järjestelmän voimakkaiden sähkömoottoreiden aktivoimiseksi tarvittava 48 voltin jännite saadaan superkondensaattoreista, jotka sekä latautuvat että tarjoavat virtaa hyvin nopeasti.

Aktiivisen kallistuksenvakausjärjestelmän ansiosta Touareg kallistelee kaarreajossa huomattavasti tavallista vähemmän. Tämä tekee autosta ketterämmän, mutta alusta tarjoaa silti kuljettajalle luonnollisen palautteen ja ajotuntuman.

eAWS parantaa merkittävästi mukavuutta myös suoraan ajettaessa. Koska sähkömekaanisen kallistuksenvakauksen puoliskot voidaan irrottaa toisistaan suoralla tiellä – toisin kuin perinteiset teräksiset vakaimet – ilmajousituksen ja mukautuvan iskunvaimennuksen ei tarvitse hukata voimaa kallistuksenvakainten vääntämiseen. Tällä on huomattava vaikutus jousitusominaisuuksiin ja siten mukavuuteen. Maastossa ajettaessa akseleiden ja voimansiirron liikkuvuutta voidaan parantaa irrottamalla vaimentimen vääntötangot sähkömekaanisesti.

Tämä järjestelmä tulee saataville uuteen Touaregiin lisävarusteena syksyllä.

Julkaistu: 20.6.2018