Tuulilasi

Volkswagen Passatin lataushybridimalli syyskuussa Suomeen


Uudistunut Volkswagen Passat GTE ladattava hybridi yhdistää sähköautoilun ja pitkien matkojen ajamisen ominaisuudet, tehden siitä yhden taloudellisimmista keskikokoluokan autoista. Ladattava hybridi Passat GTE starttaa äänettömästi sähkövoimalla.
Kuvat Volkswagen

Yksi merkittävä etu edeltävään malliversioon on toimintamatka sähköllä, joka on nyt noin 54 km Variant-mallilla ja noin 56 km Sedan-mallilla. Tämän parannuksen mahdollistaa akun energiasisällön lisäys edeltäjän 9,9 kWh:sta uuden 13,0 kWh:iin (+31 %) ja moni suomalainenkin pystyy näillä toimintamatkoilla hoitamaan pääosan päivittäisistä ajoistaan puhtaasti sähköllä ajaen.

Akun lataa tyhjästä täyteen auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella (1,8 kW) n. 7 tunnissa ja kotilatauslaitteella (3,6 kW) noin 3,5 tunnissa.

Sähkömoottorin ja TSI-bensiinimoottorin yhdistelmä

Entisten viiden ajotilan sijaan, uudistuneessa Passat GTE:ssä on kolme ajotilaa: E-MODE – sähköllä ajaminen, GTE – urheilullinen ajotila täydellä suorituskyvyllä ja Hybridi-ajotila – automaattinen vaihto sähkömoottorin ja TSI-bensiinimoottorin välillä. Pidemmillä matkoilla ja yli 140 km/h nopeuksissa, sähkömoottori tukee Passat GTE:n suorituskykyistä TSI-bensiinimoottoria. Sähköenergia voidaan Volkswagen Passat GTE:ssä käyttää joko puhtaasti sähköllä ajamiseen mutta myös ajo-ominaisuuksien parantamiseen. Sähkövoima toimii lisävahvistuksena, erityisesti urheilullisessa GTE-ajotilassa.

Passat GTE:n TSI-bensiinimoottori tuottaa 115 kW (156 hv) tehoa ja sähkömoottori puolestaan 85 kW (115 hv). Kokonaistehon ollessa 160 kW (218 hv). Uusi suurjänniteakku, joka sijaitsee auton lattian alla taka-akselin etupuolella, toimii sähkömoottorin energianlähteenä. Passat GTE:n automaattivaihteisto on 6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on kehitetty erityisesti hybridiautoihin.

Volkswagen Passat Sedan GTE:n 160 kW (218 hv) yhdistetty kulutus on 1,3 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 29 g/km ja Variant GTE:n yhdistetty kulutus puolestaan 1,4 l/100 km ja CO2-päästöt 33 g/km (WLTP, DSG-automaattivaihteisto, vakiovarusteet).

Kattava vakiovarustelu

Volkswagen Passat GTE:n kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat mm. IQ. Light-led-matriisiajovalot, lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä vaihteenvalitsimilla, radio ja navigointi Discover Media 8” kosketusvärinäytöllä, monitoiminäyttö Premium, peruutuskamera, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä Keyless access, Easy Open – takaluukun avaaminen jalan heilautuksella ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin Online-ohjauksella sekä pysäköintiavustin Park Assist.

Uudistunut Passat GTE sisältää useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Uusi Travel Assist -järjestelmä automatisoi ajamista aina 0–210 km/h nopeuksissa. Travel Assist -järjestelmä aktivoidaan monitoimiohjauspyörästä napin painalluksella. Vakiovarusteina ovat mm. ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist jalankulkijatunnistuksella ja hätäjarrutustoiminnolla, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ennakoivalla nopeussäädöllä, kaistanpitoavustin Lane Assist, hätätilanneavustin Emergency Assist ja ruuhka-avustin Traffic Jam Assist.

Lisävarusteina saatavilla on mm. perävaunun peruutusavustin Trailer Assist sekä Design & Comfort -paketti, jossa istuinpinnat ovat Alcantaraa, kynnyslistat edessä ja takana ovat jaloterästä ja Variant-malliin tulee hopeanväriset kattokaiteet.

Uudistuneet Volkswagen Passat Sedan ja Variant GTE -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille syyskuussa.

Julkaistu: 30.8.2019