Tuulilasi

Volkswagen loi huiman virtuaalitodellisuustekniikan



Volkswagen loi huiman virtuaalitodellisuustekniikan

Sukellus virtuaalisen todellisuuden (VR) yllättävään maailmaan on nyt Volkswagenilla mahdollista. Viimeisin virtuaalitodellisuustekiikkaa mahdollistaa nyt ensi kertaa esimerkiksi ideoiden vaihtamisen konsernikollegoiden kanssa Tsekissä sijaitsevasta logistiikkahallista Wolfsburgiin.
Kuvat Volkswagen

Volkswagen-konsernin asiantuntijat ovat kehittäneet tuotantoon ja logistiikkaan virtuaalitodellisuussovelluksia, joiden avulla osallistujat voivat tavata VR-huoneessa. Testivaiheen jälkeen Volkswagen-konserni on nyt ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää VR-teknologiaa HTC VIVE-VR-järjestelmällä. Tähän tarkoitukseen kehitetty Volkswagenin Digital Reality Hub yhdessä Innoactive start-upin kanssa yhdistää kaikki olemassa olevat VR-sovellukset, käyttäjät ja työkalut yhdelle alustalle. 

”Virtuaalitodellisuus luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle”, sanoo Jasmin Müller Audi Brand Logisticsilta. Yhdessä konsernikollegoidensa kanssa hän kehittää VR-ratkaisuja tuotantoon ja logistiikkaan osana merkkirajat ylittävää digitaalisen todellisuuden tiimiä. He ovat jo suunnitelleet logistiikkakoulutuksia virtuaalitodellisuudessa, luoneet virtuaalisia ympäristöjä työryhmille ja vaihtaneet esimerkkejä virtuaalitodellisuuden parhaista käytännöistä.

Dennis Abmeier konsernin IT:sta on myös digitaalisen todellisuuden tiimin jäsen. Hänen mukaansa ”tietojen vaihto on yhtä tärkeää kuin tiedon kerääminen. Siksi kehitimme Volkswagenin Digital Reality Hub -yhteisalustan yhteistyössä Innoactiven kanssa. Kaikilla työntekijöillä on pääsy kaikkiin olemassa oleviin VR-elementteihin sekä olemassa oleva tieto alustan kautta. Näin mahdollistamme sen, että erilliset yksiköt voivat toteuttaa nopeasti uusia käyttötapauksia, liikkua yhdessä VR-sovelluksessa ja suunnitella uusia työnkulkuja interaktiivisesti.”

Logistiikkaryhmän VR-käyttäjä Mathias Synowski kuvaa virtuaalitodellisuusratkaisujen lisäarvoa: ”Jatkossa voimme olla virtuaalisia osallistujia työryhmissä tai saada virtuaalisesti tukea toisen brändin asiantuntijoilta. Tämä tekee päivittäisestä tiimityöstämme paljon helpompaa ja säästää myös paljon aikaa.” VR-teknologian käyttöönotto on siksi tärkeä askel kohti tulevaisuuden digitaalista, verkottunutta ja tehokasta tuotantoa.

Virtuaalitodellisuussovellusten testaus ja käyttöönotto on esimerkki merkkirajat ylittävästä yhteistyöstä konsernissa: Konsernilogistiikan ja “digitaalisen tehtaan” sateenvarjon alla digitaalisen todellisuuden tiimi kehittää parhaillaan virtuaalitodellisuussovelluksia Audi-, SEAT- ja Volkswagen-brändeille. Sovellukset ovat saatavilla koko konsernissa Volkswagenin Digital Reality Hub -yhteisalustalla. Teknologian osalta loppukäyttäjän VR-laite on HTC VIVE Business Edition VR-järjestelmä, joka on kehitetty erityisesti yrityskäyttöön. Volkswagen-konserni on ensimmäinen autonvalmistaja, joka ottaa käyttöön VR-teknologian koko konsernissa HTC VIVE -järjestelmän avulla.

(Lähde: Volkswagen)

Julkaistu: 28.10.2017